Vilken lycka att ha egna får!!!

Jag är så oerhört lycklig för att jag äntligen fått egna träningsfår - och så tacksam mot Ewa för att jag fick köpa Åsenfår av henne. Jag älskar de fåren. Det är helt fantastiskt att valla med dem. Möjligen kan jag tycka att Tassa börjar bli lite egensinnig nu. Tycker det verkar som om hon är så mallig för att hon får så mycket beröm att hon tycker att hon kan klara sig själv. Hon bryr sig inte alls om vad jag säger emellanåt.

Idag vallade vi på förmiddagen. Framåt kvällen hämtade vi Britts baggflock och gav dem lite havre. Tassa jobbar för fullt med att fösa småbaggarna, de är ju inte riktigt invallade så det är rätt jobbigt för henne, hon får springa en hel del men det har hon ju lätt för. Efteråt ser hon så mallig ut, Jag tror hon känner när det är "allvar", att hon gör en insats.

Någon timme senare så vallade vi en stund på våra åsenfår och det var då jag tyckte hon såg ut som om hon helst klarade sig utan mig. Ändå tycker jag det går riktigt bra, hon har börjat göra fina flankeringar och går ibland åt höger när jag säger höger o s v. Mina får är så känsliga så hon måste hålla sig långt borta och det är svårt för henne. Framför allt hämtar hon fåren nästan helt på egen hand (tass). De håller till i ravinen som omringar vår träningsfålla och hon föser dem in i fållan.  Tyvärr skall jag jobba två dagar nu så jag hinner troligen inte träna något. Får ta igen det i helgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback