Svårt med vallning

Det är svårt med vallning och svårt med bloggande också. Jag skrev lite nyss och "publicerade" och det bara försvann. Försvann gjorde Tassa också igår, det var det jag skrev om. Jag tog ut mina får ur hagen för att gå till en större hage. Det gick jättebra att gå dit. Jag hade förberett lite dåligt så Moses satt ivägen men bara jag satt in honom i bilen så vågade fåren gå ut. Vi passerade en bäck där fåren inte ville gå över. Tassa var duktig och stod lugnt kvar och tryckte på så fåren gick över till sist. Hon blir inte rädd fast fåren stampar åt henne utan står kvar som hon skall.

Vi övade fråndriv. Det gick jättebra, skönt att inte behöva vända så ofta som vi får göra i min lilla hage. vi körde lite flankeringar också och allt fungerade. När vi skulle tillbaka gick några får åt sidan vid bäcken istället för att gå över. Tassa ville inte gå efter dem som avvikit, hon oroade sig för dem som redan var över,  men när jag hjälpte henne så gick det bra. Hon hämtade fåren och de gick över bäcken och förenade sig med de övriga. Där upptäckte Tassa en lämplig väg och bara  "försvann". Hon brydde sig inte om att jag ropade, jag försökte både att låta arg och att locka fint men inget hjälpte.

Det var bara att lämna fåren och hämta Tassa vid huset och hoppas att fåren stod kvar. Mina får är lätta att få med sig även utan hund så det hade säkert gått bra att gå med dem till hagen men då hade Tassa sett att det lönar sig att sticka när det blir svårt. Hon har säkert blivit skadad av att jag var så förvirrad i början i fårhagen och fortfarande är ibland. Hon litar inte riktigt på att jag kan klara svåra situationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback