Ännu mera träning

Idag har vi varit hos Ewa på kurs. Moses verkade bättre idag, han gick i stort sett obehindrat men jag vill inte han skall springa och få ont igen. Det är så mystiskt, även innan han opererades i knäet för nära två år sedan, hade han något liknande vid ett par tillfällen innan. Han var riktigt dålig, kunde nästan inte röra sig och vet tippade på epilepsi, korsbandsskada eller något annat otäckt men kunde inte hitta något. Då märktes det så småningom att han hade ont i ett knä och vid operationen visade det sig vara en "traumatisk meniskskada". Jag får väl se hur detta utvecklar sig. Det kan ju vara så att han bara stukat eller sträckt sig när Tassa och han busat i skogen.

Idag har Moses i alla fall legat i bilen så gott som hela dagen med kisspromenader då och då. Han verkar inte ha tagit skada av det. Vi åkte härifrån strax efter åtta och kom hem strax efter fem, en normal arbetsdag. Jag passade på att åka till Vika-Strand för att leta efter gården där jag jobbade för mer än 50 år sedan. Jag hittade den inte, ny väg och nya hus, då är det inte så lätt att hitta efter så lång tid. Det är så fantastiskt vackert i de där trakterna så det var fint att göra en liten utflykt. Jag måste passa på när det var varmt, inte halt och jag hade tid på mig.

Hos Ewa tränade vi på "attityd mot djuren". Först tyckte jag inte jag kände igen övningarna men när jag kommit igång gjorde jag ju det fast det var länge sedan vi tränade det. Vi hade glömt det både Tassa och jag. Tassa verkade mycket förbryllad, man kunde se hur hon funderade. Hon skulle t ex stanna när jag stannade utan att jag sade något. Det kan ju vara viktigt att hon kan det. När man inte arbetar med djur dagligen så förstår, i varje fall inte jag, varför man skall göra vissa saker. Detta, att stanna när föraren stannar kan ju vara bra om man skall öppna en dörr eller en grind och släppa in fåren. Det är ju bra då om inte hunden fortsatt trycka på djuren så att de har stuckit när man fått upp dörren. Ewa är mycket pedagogisk och förklarar noga. Det gillar jag, som är så korkad att jag inte kan räkna ut saker själv. När jag väl förstått varför jag skall göra saker så klarar jag att göra det. Vet jag inte varför, blir jag osäker och då blir även Tassa osäker.

Det var ganska blött i hagen, både Tassa och jag var alldeles leriga. Jag var in och handlade i Fagersta, jag såg att folk tittade men sådant bryr jag mig inte om. Hellre blöta än snö och ishalka. Hoppas det kan få vara bart ett tag nu. Jag har skrivit dagbok sedan jag fick Tassa och förra året var jag hos Peter och tränade 14 dec sista gången. Sedan minns jag att det kom snö så det gick inte att valla mera. Nu väntar jag på besked från Gail om jag får komma dit också och träna i veckan. Det är långa resor till de där dalkullorna och blir dyrt att åka men de är duktiga båda två så det kan vara värt det. Gail och Ewa är olika personligheter och har olika sätt att lära ut men grunderna är de samma så det gör inget. Börjar de säga att jag skall hänga upp hunden i ett träd för att hon skall lyda så slutar jag. Om de läser detta så vet de hur de skall bli av med mig.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Tack för tipset men jag kommer verkligen inte att be dig hänga upp hunden i något träd! Jag tyckte att det var roligt att se er - det var ju ett tag sedan sist och vilka framsteg ni gjort!!!
Skönt att läsa att du kände igen några av övningarna - du borde ha testat dem hos Peter. Även om ni lämnat dem bakom er skadar det inte att backa bandet och köra lite grunder igen.

Postat av: gail

nu har vi snöfritt. hör av dig asap
hälsn
gail

Postat av: jan-erik

Hej!
Sökte Vika-Strand i samband med forskning kring släkten Lidman och såg då att du letat efter en gård där. Jag har ett flygfoto över byn, troligen från 40-talet, som jag gärna mailar över om du är intresserad.
///Jan-Erik

2007-03-03 @ 23:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback