Moses har ont i ett ben

Jag brydde mig inte om att valla något idag. Vi skall ju till Ewa i morgon på kurs. Hoppas att vi verkligen kan åka, Moses mår inte bra. Han ville ut halv fem i morse. Jag släppte ut honom och han var kanske ute 10-15 minuter och när han kom in ville han inte följa med till övervåningen för att sova mera utan stannade i vardagsrummet på soffan. Så brukar han göra om han måste ut på natten så jag funderade inte på det. Det hör dock till saken att jag har tyckt att han verkat hängig flera dagar.

När vi skulle ut på morgonpromenad var han ovillig att följa med och han gick sakta, det förvånade mig och jag tänkte: "hoppas han inte är sjuk". När jag städade och skulle dammsuga soffan i vårt gemensamma arbets- och hundrum, så kunde han nästan inte komma ner från soffan. Det var likadant när han sedan försökte gå upp i soffan igen. Jag tänkte att han kanske fått fel på ryggen eller någon sjukdom, som gjorde att han blivit förlamad. När jag sedan fick upp honom för att kolla om han kunde gå såg jag att det var vänster bakben, som han har ont i. Han opererades i ett knä bak, för ett och ett halvt år sedan men jag minns inte vilket knä det var. Det kan vara samma knä eller samma fel i andra knäet. Hans konvalescens då var inte rolig. Det var koppelpromenad i månader och sedan simning två gånger i veckan i Örebro. Både dyrt och jobbigt. Vi får avvakta, blir han inte sämre så väntar jag till måndag med att ringa veterinären.

När det var som mest oroligt här och jag dessutom höll på och lagade mat ringde Britt, som jobbade, och talade om att det var kris i Almhöjden och ville att jag skulle åka dit. Det var baggen som smitit ut igen. Jag tror att han känner på sig när det är jag som är ansvarig eftersom jag inte gillar att handskas med honom. Om jag någon gång skall ha egna får, som skall ha lamm så blir det artificiell insemination, ingen bagge. Nu är det ju betäckningstid så han är riktigt testosteronstinn så han är förstås ännu värre än vanligt. Han hade tagit sig in till ungtackorna, det är inte nog med att han är för stor och tung för dem utan han är far till hälften av dem också. Britts mamma och jag hjälptes åt att leda in honom i stallet. Där fick vi binda honom, han var helt vild och hade hoppat över direkt om vi släppt honom. Hans "egna" tackor kom in och "ställde upp sig för honom" en och en tills han verkade helt desperat, bunden som han var och inte kunde göra något. När alla varit där gick de bara ut. Jag tror de ville hämnas för att han intresserat sig för de unga flickorna. Ack ja.

Nemo har varit ute en stund i går och en stund idag. Han undersöker omgivningarna noga. Jag har sökt på nätet efter en kattlucka men inte hittat någon, som jag kan beställa. Däremot har jag läst en massa om kattluckor. Det verkar lite knivigt att installera men det skall väl gå. Ett problem är att det kan bli dragigt, ett annat att det kan komma många katter in genom luckan, det är ju inte så bra. Då kanske jag tar alla kvar. Flera berättar också att deras katter kommit in med levande råttor och möss men dem dödar de ju förstås.
Möss i källaren vill jag inte ha. Förra hösten, som tydligen var en riktig mushöst, kom det in flera och åt på min potatis och mina äpplen. Usch. Jag skaffade fällor förstås men det är inget kul att handskas med. I år har jag inte sett några. Ännu. Jag vet ju inte om Nemo kan fånga möss heller. Han verkar ju lite bekväm av sig, ligger bara och spinner.


Kommentarer
Postat av: Ewa

Klart att du ska ha en bagge och egna lamm någon gång ;-) Du vet vad jag sade om att skämma bort dem, karlarna *hihi*
Du ska se att jag snart har något bagglamm som inte är släkt med dina damer - och här säljer vi bara snälla baggar!
Ses i morgon! Hoppas Moses blir bättre!

Postat av: Mona

Ja, det skall bli slut med bortskämning. Det senaste tillskottet, Nemo, är jag artig, omtänksam och bestämd emot. OK, jag vill ju inte att han skall äta kall mat förstås och bli kall i magen.

2006-11-19 @ 18:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback