Våren är här

Det är vårväder här idag. 10 plusgrader och stora problem med tjällossning på grusvägarna kring Ramsberg. Det mesta av snön och isen har smält bort. Det vore ju skönt om det kunde få vara så ett tag, så vi kunde fortsätta valla några veckor till. Vi var ute idag och övade det vanliga, fråndriv och flankeringar. Det börjar gå jättebra nu. Jag gör som Peter sa och låter bli att kommendera vänster/höger utan lägger henne och klappar på benet för att hon skall komma åt mitt håll. Det är faktiskt bättre, hon försöker ju inte gå runt när jag gör så. Det blir bara att jag får springa lite mer men hon börjar se själv när hon behöver se till att de går rakt fram.

Det blir ju lite tråkigt att bara träna samma jämt så jag gick ut i vår lilla hage och ner i ravinen, bland träd, stenar och (just nu) vattensamlingar och lät Tassa driva. Jag blev tvungen att gå före fåren. De ville inte gå genom vattnet utan sprang åt sidorna. Tassa var jätteduktig då och släppte dem inte och till sist fick hon dem att gå igenom vattnet. Det var inte djupt men de tycker inte om det ändå. När hon fått fåren på rätt väg så vände hon och sprang till grinden. Fast jag ropade så kom hon inte. Jag var tvungen att gå efter henne. Då kom hon och vi tog fåren tillbaka. Jag insåg att jag inte kunde låta henne få "slippa" för då kommer hon väl alltid att göra så när det blir svårt. Det gick bra för henne att driva fåren tillbaka och då fick hon mycket beröm när vi slutat.

Vi var i skogen och plockade lingonris och tallris efter vallningen. Det är skönt för hundarna att springa och leka i skogen. När vi kom hem plockade jag bort det gamla lingonriset på dörrkransen och stod ute på altan. Då tyckte jag det var dags att låta Nemo komma ut och vänja sig lite när jag var med ute. Han har visat idag att han ville ut. Tassa gick bredvid honom. Hon ville gärna leka lite, Moses har fått slut av henne, det är bara Nemo som gäller nu. Jag är rädd för att hon blir för hård mot honom  så jag kollade dem hela tiden och stoppade Tassa när hon blev för ivrig. Hon är fortfarande lite rädd för honom men han verkar helt trygg med henne. Han ligger och spinner fast hon går runt honom och han leker lite och kråmar sig. Det ser ut som om han gillar hennes "uppvaktning".

Nemos förra matte kom och hälsade på honom igår kväll. Hon blev lite besviken för att han inte brydde sig om henne. Hon trodde att han skulle komma springande till henne. Jag tror nog att han blev glad ändå, det syntes att han tycker om henne och var nöjd när hon kelade med honom. Det är ju så mycket nytt för honom med hundarna och nytt ställe så han har fullt upp. Jag tror också att hon tycker det är skönt att han har funnit sig till rätta.
Nu sover alla tre efter att de har varit ute och rört på sig och fått frisk luft.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback