Baggen Gert

Idag var vi tvungna att åka till Almhöjden direkt efter frukost. Britts mamma ringde och eftersom jag är fårvaktare denna vecka måste jag göra något. Baggen hade tagit sig in till ungtackorna någon gång under natten och uppvaktade en av tjejerna energiskt. Som tur var ville hon inte veta av honom. "Snuskgubbe" såg hon ut att säga till honom.
Problemet för mig är att jag känner mig ganska osäker med baggen. Gert är egentligen snäll men visar det genom att stångas så fort han får en chans. Jag gick in till honom och satte fast ett rep i halsbandet och släpade iväg honom. Han följde med, motvilligt, 20 meter sedan stannade han. Britts mamma, som är över 80 och har svårt att gå, blev tvungen att komma in i hagen och hjälpa mig och vi släpade honom tillsammans. Han har hela sommaren gått tillsammans med tre tackor, som skall slaktas och nu fick han gå tillbaka dit. När han väl var där så verkade han nöjd med det och betade sedan lugnt. Tassa fick sitta kvar i bilen, jag vet inte om hon hade kunnat göra någon nytta med Gert, jag tror inte det.


Baggen Gert
Så här såg Gert ut i vintras. Nu har han gått ute och "ätit upp sig" och är jättestor (tycker jag).

Efter strapatserna med baggen gick Tassa och jag och vallade våra får, som är små och behändiga. Ett av lammen är väldigt rädd för mig men de övriga börjar jag kunna känna på. Ledartackan står ALLTID närmast mig. Hon vill väl skydda de andra. Hon är verkligen modig.

Vi gick bara en kort vända, tränade lite fråndriv och lite flankeringar. Jag tyckte det gick riktigt bra. På torsdag skall jag till Gail och få lite hjälp av henne med träning. Hon är ju så otroligt skicklig, hoppas att det kan "stänka" lite på mig också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback