Hälsoundersökning

Idag har Tassa och jag varit hos distriktsveterinärerna i Lindesberg. Jag tyckte Tassa verkade så trött och hängig och eftersom jag fått Borrelia så trodde jag att hon kanske också fått det. Vi är ju på samma ställen hon och jag. När hon sedan slutade äta och fastade i tre dagar så tyckte jag det var bäst att låta undersöka henne. Det där med maten visade sig vara en av hennes nycker. Hon har varit hos Britt när jag har jobbat, senast torsdag förra veckan. Där har hon fått smaka av Britts hemlagade hundmat - mycket godare än det tråkiga torrfoder hon får av mig. Jag fick med mig litet av Britts mat och gav henne i går kväll och hon åt som om hon varit utan mat i tre dagar. Så var det mysteriet löst. Veterinären undersökte och klämde på henne, tog tempen och lyssnade på hjärta och lungor och kunde inte hitta något fel. Hon trodde, när jag berättade att vi börjat träna mera och ställa mera krav på henne, att det var det som gjorde att hon var trött när hon kom hem. Det var 500:- + bensin för sex mil, för ingenting men det känns ändå lugnare.

Tassa har nu fått vila i går och idag. Vi föste bara våra får till en annan hage 200 meter bort för att en häst skulle få låna fårhagen för natten. Den var på genomresa, tillsammans med sin familj och en ung bagge, som också fick låna fårhagen. Jag tror hundarna vet vems fåren är. Jag tycker Tassa håller sig undan när Britts får skall vallas och låter Nell ta hand om dem men när vi vallade våra får såg Tassa till att vara först. Hon gick självklart in i hagen idag och hämtade fåren och föste iväg dem utan att alls bry sig om Nell. Vi skulle upp för en backe och jag kom flåsande och stånkande efter och kunde knappt få fram ett "ligg ner" till Tassa för att hon inte skulle mota fåren till Lindesberg.

I morgon skall jag försöka köra hårt med Tassa igen och sedan får hon vila på torsdag, när jag skall jobba, och fredag inför helgens kurs hos Peter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback