Tävlingsregler

Det är absolut inte så att jag protesterar och vill kasta ut domaren på valltävlingar. Det är bara min okunskap när det gäller regler för vallning. Jag vill verkligen inte att fåren skall "jagas", det är säkert som Gail säger att de helst vill gå i lugn och ro och beta i sin hage. Jag är tacksam för all information jag kan få i detta, jag skall också försöka lära mig lite regler, det är ju roligare även att titta på tävlingar om man vet vad som är tillåtet eller ej. Förargligt om jag står och applåderar och hunden i själva verket är diskad.

Idag har jag kört hårt med Tassa i vallträningen. Efter det har jag kört hårt med mig själv också, Britt och jag har satt stängsel. Det är ett ganska hårt jobb. Någon råkade trampa i ett jordgetingbo så vi blev anfallna och både vi och hundarna fick några bett. Efter det gick vi långa omvägar runt boet. Getingarna var mycket aggressiva.

Ikväll var det fårkurs i Torphyttan, det var några erfarna fårägare med och det blev mycket diskussioner. Det känns bra att lyssna på dem, som haft får i många år, de har mycket att lära ut. I morgon jobbar jag och hundarna är hos Britt (och äter god hemlagad hundmat), då blir det nog ingen vallträning. Sedan skall ju Tassa vila på fredag inför kurshelgen i Lerkulan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback