Världen är full av tappade sugar

Idag började jag med rena gnället men tog bort det igen. Jag tappar sugen ibland och misströstar totalt om att någonsin kunna lära mig och Tassa att valla. Men egentligen är inte det min stil s a s att gnälla, jag är faktiskt väldigt envis och försöker alltid genomföra det jag påbörjar. Nu skall jag försöka att åtminstone komma till LP. Det blir förstås inte i oktober men kanske nästa år.

Idag skall jag försöka lära Tassa att lyda, att stanna när jag säger "ligg" och att "stanna kvar". Jag inser att jag har varit alldeles för slarvig och accepterat att hon inte lyder direkt. Det enda jag kan försvara mig med är att jag är van vid min andra hund, Moses (som inte är vallhund fast han gärna vill vara det). Honom har jag lärt en sak och det sitter för evigt (nästan). Om Tassa lärt sig något så måste jag fortsätta hela tiden att tjata med det annars börjar hon snart göra på sitt eget sätt. Jag är inte tillräckligt konsekvent. Hon är också så egensinnig så ibland gör hon precis som jag säger till henne men ibland vill hon inte alls och då struntar hon i vad jag säger. Hon är alltså lika slarvig som jag, då är det inte lätt. Jag bestämmer mig för att skärpa mig varje dag och nu har jag bestämt mig igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback