Äntligen

Äntligen kom jag iväg till Gail för vallträning. Jag behöver all träning jag kan få nu när jag inte kom med på någon kurs. Men det borde kunna fungera ändå, jag får ta vara på de tillfällen som finns att få hjälp med träningen. Vi tränade hämt idag och jag berättade att jag tränat ensam hemma, utan någon som hållit fåren och det leder till att fåren börjar röra sig nästan på en gång Tassa startar och det i sin tur leder till att hon går in för snävt. Gail fick mig att förstå att jag inte bör träna hämt ensam, jag har ju förstått det men ändå inte kunnat motstå frestelsen att pröva. Och hon går inte bara in för snävt utan jag har aldrig lyckats få henne att stanna heller före upptaget. Det är ju inte så konstigt något av det där, hon blir naturligtvis rädd för att fåren skall sticka iväg, man kan inte begära att hon skall lägga sig då. På det sättet har hon lagt sig till med dåliga vanor. Tur att jag inte tränat hämt så många gånger. Det är ju bara några gånger hos Gail förutom de få gångerna hemma.
Gail kom dessutom på det klara med att jag måste träna Tassa att gå på min högra sida. Just det har jag tänkt på, i samband med hämt.

Däremot har jag aldrig tänkt på att det även gäller fråndriv, Gail tyckte att jag skulle gå på vänster sida för att Tassa skulle få gå där draget var. Då visade det sig att hon, istället för att gå mot fåren, gick mot mig. Först fattade jag inte varför hon gjorde så förrän Gail kom på att det var för att jag gick på "fel" sida. Tassa försökte gå mot mig för att komma över på min vänstra sida. Jag har oftast gått bakom Tassa men ibland har jag gått på sidan för att få till "triangeln" och bättre kunna övervaka och leda hunden och då har jag ALLTID gått på höger sida. Det var en intressant upptäckt, jag såg nu att hunden inte gör någonting utan anledning.  Man kan få för sig att hunden gör rackartyg för att reta matte eller husse men det är att förmänskliga hunden. Hunden kan möjligen göra något för att ha kul men i Tassas fall så tycker jag att hon är nästan för seriös. Hon försöker verkligen och då finns det en anledning till det hon gör. Förutom de där upptäckterna, så gick hämten jättebra. Vi skall fortsätta nästa gång och träna både hämt och fråndriv.

Gail tyckte att Tassa är så allvarlig, ser inte ut att ha roligt och har dålig fart. Det är förstås mitt fel, jag har jobbat så  mycket med att försöka få henne att gå lugnt och sakta att jag nog har förstört nöjet för henne. Jag brukar låta henne spralla lite på egen hand emellanåt, jag behöver aldrig vara rädd att hon gör fåren illa så det är ingen fara att låta henne göra vad hon vill. Att flankera tycker hon om, att springa runt fåren, jag får försöka peppa henne lite så hon hittar glädjen igen. Det var även skönt för Tassa med lite flyktigare får. Mina får är så vana vid Tassa så de bryr sig inte om henne. Det blir mer fart på dem när Nell kommer så jag får hoppas att Britt vill valla lite ibland.

Det har ju gått så bra på Dömsta och jag har också tänkt på att där har Tassa faktiskt haft fart och även sett ut som om hon tyckt det varit kul. Det kan bero på att det är i ridhus. Det är liten yta, fåren är instängda och kan inte sticka iväg och hon kan koppla av och ha kul. Den 1 maj skall vi dit och träna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback