Är jag inte mogen för de stora fälten

Jag vallade en stund igår och "gick då tillbaka" en bra bit och tränade genom att gå baklänges och Tassa fick gå efter, det gick perfekt. Hon vill ibland flanka väl mycket och jag hindrade henne för att hon skulle gå rakt bakom fåren och det gick faktiskt bra. Jag hoppas det kan få henne att förstå att det är så hon skall göra även när inte jag går före. Hon vill ju gärna ha balans, vilket hon har när jag går före.

Däremot har hon blivit jätteduktig att flankera, åt vilket håll som helst, då bryr hon sig inte om att ha balans utan kan gå hur som helst på kommando. Märkligt nog har hon även börjat stanna på kommando. Hurra. Jag har alltid fått höra att jag har för dåligt stopp på henne, men när hon flankerar funkar det. Däremot är det sämre vid hämt, jag får inte stopp på henne vid upptaget. Möjligen kan det bero på att jag är ensam och fåren börjar springa så fort hon närmar sig. Det är kanske svårt för henne att stanna då.

När det gäller att hon går bra i små fållor och ridhus kan det säkert vara som Ewa hade funderingar om, att det egentligen är jag som inte är mogen för stora fält. Jag har börjat lära mig att det oftast beror på mig när Tassa gör fel. Jag har ju märkt att det fungerar så, att det går dåligt när jag är nervös och virrig. Det fungerar så även i ridhus och små fållor, men ibland kan jag inte bemästra min nervositet där heller. Det är förstås det jag måste träna på. Och då måste jag väl ut på de stora fälten så jag vänjer mig vid dem. Jag är i alla fall inte lika orolig längre för att det skall hända något för att jag inte har kontroll men antagligen gör jag något som ger fel signaler till Tassa. Hon är ju känslig för kroppsspråket.

Det går trögt med lamningen
jag trodde att när "proppen gick ur" så skulle lammen ploppa ut med väldig fart men tackorna vaggar omkring, stora och otympliga, reser sig med möda, vaggar ut och äter lite och sedan in igen och lägger sig, också med möda, men några lamm kommer inte. Jag skall jobba på onsdag och åka till Gail på torsdag, jag ger mig katten på att de sätter igång och lammar just då.......

Kommentarer
Postat av: Heléne

Så roligt att det går sååååå BRA!
Hoppas jag får se er framöver. VP?? IK1??


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback