Fredagen den 13:e

BloggSoft har bytt namn till Blogg Esse, (eller blivit övertagen av ett större företag?) det har krånglat mycket på sista tiden. Det har inte gått att logga in men nu skall det finnas mycket mera utrymme så nu skall det gå bättre. Ewa undrade om hon var censurerad och Kicki hade skickat en kommentar som inte kom förrän flera dagar senare. Jag vill bara säga direkt: jag censurerar verkligen ingen. Jag vill väldigt gärna ha kommentarer, har ju fått mycket bra tips och jag vill ha kritik också även om det inte är lika roligt - men lika nyttigt. Alla kommentarer är välkomna.

Fredagen den 13:e. Det har inte spelat så stor roll för mig att bloggen varit stängd, jag har inte haft tid att blogga så mycket de senaste dagarna, det har varit jobb och lamning m m. Igår jobbade jag sent, kom hem kl 0.00 och orkade inte annat än stupa i säng. Det var en liten "incident" med en brand, och en fruktansvärd rökutveckling, i en papperskorg. En brand på en låst avdelning är riktigt dramatisk men en massa rök är fullt tillräckligt. Det är ju svårt att vädra ut när just inga fönster går att öppna och dörrarna skall hållas låsta. Vi tvingades öppna de fönster som går, två stycken som är öppningsbara för utrymning och även ställa upp dörrarna en stund. Vi fick hjälp från en annan avdelning för att vakta men allt gick utan problem.
Tjejerna konstaterade att de var justa som inte försökte rymma. (Ingen erkände förstås slarvet med brinnande cigarretter, om det nu var slarv eller avsiktligt, vi tror att det var slarv). Någon av dem konstaterade att det var fredagen den 13, en riktig olycksdag eftersom de flesta blev mycket rädda och oroliga, det hela gav en påminnelse om vad som skulle kunna hända. Dessa kvinnor som, de flesta av dem, har erfarenheter så fruktansvärda att  "vanliga" människor inte ens kan tänka sig dem, de blir jätteoroliga för en brand i en papperskorg. Killen som jag jobbade med, var supersnabb, och slängde ut papperskorgen och det var aldrig någon som helst risk för någon, bara hemskt med röken.

Valla har jag inte heller hunnit på flera dagar, annat än ett par korta rundor i fållan. Tassa är inte duktig på fråndriv, hon vill gärna gå runt och ta tillbaka fåren till mig. Jag har försökt låta henne göra vad hon vill med fåren (det är ingen risk, hon är aldrig dum mot dem och "jagar" dem aldrig) men jag tycker inte det går bra heller. Hon stannar efter en liten stund och tittar på mig. Fåren är inte heller så springiga längre, de är vana vid Tassa och vet att hon inte är farlig så de tar det lugnt. Tänkte de skulle bli riktigt pigga nu när de får havre, men det är kanske bara på hästar som det fungerar så.....

Ibland undrar jag om hon egentligen har några riktiga vallegenskaper, hon verkar ibland inte så intresserad av fåren, om något får går åt sidan så låter hon det vara och fortsätter med de andra. Om hon nu har vallegenskaper och allt beror på mig så måste jag få hjälp att rätta till det. Tur att jag snart skall börja kurs igen. Hon börjar däremot bli duktig att hämta (på kort avstånd förstås) Hon håller ut bra men går nog in lite för snävt. Sedan har jag svårt att få henne att lägga sig innan hon kommer med dem men hon tar det lugnt, springer inte i högsta fart som hon gjorde tidigare.

Det var ju så roligt på Dömsta, när det gick så bra i ridhuset. Kanske hon fortfarande inte är mogen för större ytor, det verkar som om det går bäst i fålla. Ja det är mycket man funderar på men det kommer väl.....

Jag vet inte om jag fått flera lamm under det senaste dygnet. Det är ju skönt att ha fåren där någon annan tar hand om dem. När jag flyttar till "min" lagård så får jag sköta dem själv. Då kommer jag inte att kunna jobba så mycket eller göra andra saker.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Bara en liten undran: Kan det vara matte som inte är mogen för stora fält ännu? I fålla och ridhus vet du att du har kontroll?! I så fall kan jag meddela att precis sådan var jag med Bud när han var unghund och jag har kommit över det så det tror jag att du också gör... ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback