Träning vid Dömsta gård

I går var jag i Köping på vallkurs igen, det var faktiskt en höjdare. Tassa var "bäst i klassen", (Anita var ju inte med, jag tror hon hade lamning eller något sådant). Det gick så otroligt bra för oss. Det kanske är så att just den formen passar för Tassa. Vi var ju i ridhus i en fålla, hon kanske inte är mogen för att arbeta på stora fält ännu, jag vet inte. Vi fick börja med attitydövning, vilket gick utan problem (det får jag nog tacka Peter och Ewa för, som jobbat mycket med just det). Joel säger att han alltid börjar med det. Tassa har lätt för att vara fin mot djuren, hon är mycket artig mot dem, i överkant tycker jag. Sedan fick vi ställa fåren i ett hörn och skicka hunden att hämta men vända precis efter upptaget och komma tillbaka samma väg. Det gjorde Tassa så bra så vi fick t o m en "överkursuppgift", som hon också klarade med glans.

Förra gången var Kicki lite syrak för jag inte skrivit något om henne så det skall jag göra nu. Jag tycker ju att Grace (Gräset) är väldigt duktig och fin. (Nu kan Kicki sluta läsa HÄR) I går skulle Kicki försöka få henne ännu mera lydig och fin. Grace tycker nog att hon kan bäst och vill helst inte att Kicki lägger sig i och det visar hon emellanåt. I går sprang Kicki omkring och slog vilt med en långpiska (ja inte på hunden utan i marken). Tyvärr kan man nog säga att Kicki fick "bita i gräset". Grace var till synes helt opåverkad av Kickis strävanden. En annan liten tik däremot, som Joel hade med sig blev väldigt förskräckt och Kicki var helt slut när hon var klar. Grace trippade omkring och svängde på sig och såg ut att tänka "det där bryr väl inte jag mig om, jag vet ju bäst" medan K hängde över staketet och flämtade. Joel trodde att det ändå skulle visa sig att det gjort nytta nästa gång de vallade.

Kicki hade kommit ihåg sin kamera (jag trodde ju att hon inte gick någonstans utan den) och tog en del bilder, bl a några på Tassa. Det skall bli roligt att se hur de blev, om jag nu får se dem...... Jag vill ju ha vallbilder på Tassa men Kicki ville inte ta sådana bilder inomhus. Jag fick böja mig för fotografen. Det är ett trevligt gäng, som varit med på Dömsta så jag skall försöka vara med där flera gånger. Jag kommer att få mycket att göra framöver, jag måste jobba lite i Örebro, lamningen bör sätta igång när som helst och jag skall ställa i ordning min lagård och sätta stängsel i hagen. Har jag frågat om det är någon, som har fårnät och stolpar att sälja? Annars gör jag det nu. Det blir jättedyrt om jag skall köpa nytt alltsammans.

Lamningen ja. Jag har ju tre tackor, som går tillsammans med Britts tackor och de skall lamma allesammans. Förra året tror jag inte jag var med någon gång när mina tackor lammade, jag hade två då och jag jobbade när det var dags för den ena och var på vallkurs när den andra lammade. Däremot tog jag emot några lamm när Britts tackor lammade, bl a var det en som fick två lamm varav det ena inte kunde resa sigtill att börja med. När den till sist kom upp var det på vingliga ben. Den kryade dock på sig så småningom men det tog några dagar, vi fick se till att den åt och hjälpa till lite extra men sedan gick det bra.

I går var jag till Kumla efter vallkursen, och hämtade barnbarnet Sandra.
Hon skall vara några dagar i Ramsberg nu när hon har påsklov, hoppas hon har tur och får se en lamning. I går kväll när vi åkte hit sprang ett rådjur med två ungar över vägen. Det var förstås en stor händelse för Sandra. För mig också. även om jag ofta ser rådjur och även om de äter upp mina tulpaner, så tycker jag de är väldigt fina.

Kommentarer
Postat av: Ewa

HÄRLIGT Mona!!! Där ser du!

Postat av: Heléne

Snyggt jobbat Tassa. Där satte du allt de övriga på plats! Kul för dig Mona, att äntligen få visa vad hunden går för, eller?

2007-04-04 @ 17:24:10
URL: http://elgemyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback