Trevlig söndag

Idag har min tredje och sista tacka lammat. Två TACKLAMM, det måtte vara ett tackår i år. Jag ville ju ha baggar som jag kan äta upp. Tackor från bra linjer tycker jag inte jag vill äta upp. De har alla bra härstamning, goda mödrar, som tar väl hand om sina ungar, bra ull och fin lock i pälsen, friska och felfria, lugna och trevliga. Faktiskt ingenting som är dåligt utan bra alltigenom. Det är precis sådana man vill avla på. Problemet är att jag skall "starta eget" helt och hållet. Just nu har jag 13 tackor (med tacklammen, 5 stycken), så många har jag inte tänkt mig att ha. Jag tänkte jag skulle ha åtta, mina fem valltackor och de tre pälstackorna, som lammat nu. Men man skall inte vara otacksam utan vara glad för det man får. Det blir säkert bra.

I dag har jag haft besök av min dotter, hennes kille och dotter och min äldste son. Det är ju inte så ofta de kommer på besök. Vi var förstås och tittade på lammen och sedan bjöd jag på lammstek. Jag tror inte att de associerade lammköttet med de små söta lammen som skuttade omkring på Almhöjden. De åt i alla fall med god aptit och vi hade väldigt trevligt. Att de inte kommer oftare beror mycket på att ingen av dem har bil men min dotter har börjat prata om att kanske köpa bil och ev flytta till Ramsberg ett tag. Men det är nog bara funderingar, jag tror hon har svårt att lämna sta´n. Sonen har pollenallergi bl a och har svårt att ens åka ut på landet.

För övrigt ingen vallträning i dag heller. Jag hade chans att valla i Dömsta i morgon men kan inte komma ifrån så jag får hoppas att Tassa och jag kan gå ut en liten sväng i morgon och träna lite. På torsdag skall jag till Gail, nu får ingenting komma emellan.

Kommentarer
Postat av: gail

hoppas att du har varit i hård träning inför torsdagens övningar :0) det blir backe upp och backe ner för dig och tassa. kanske dags att skicka henne på ett hämt uppe i stora backen, eller?

2007-04-22 @ 18:55:24
Postat av: Ewa

Grattis till tillökningen! Var glad att du får tacklamm som du kan välja mellan. Får du något trassel med juverinflammation så är det bara att byta ut den tackan. Rätt var det är kommer det något ovdjur, eller så bryter de nacken när de forcerar staketet :-( Om du har för många framåt hösten får du väl sälja några till liv... Vallningstackor finns det säkert marknad för.

Postat av: Mona

Vet inte om jag vill sälja några till vallningstackor. Tänk om de inte får det bra. Blir bitna av hundarna kanske.... Jag har funderat på att ha alla kvar och inte betäcka ungtackorna utan ha dem till vallning, åsenfåren får vila, Lagården jag hyrt rymmer nog 300 tackor så det går bra. Men berätta det inte för någon, det låter så "storvulet".

2007-04-23 @ 18:12:26
Postat av: Ewa

tur att inte alla resonerar så ;-)
Du får väl ta referenser på får-köparna. Smart att spara ungtackorna till vallning, spar gärna någon äldre tacka också så blir det lugnare.

2007-04-24 @ 10:40:48
URL: http://www.samewa.sidan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback