Jag ser fram mot hösten

Det ser illa ut för oss, Tassa och mig. Jag vallade en stund på mina får i torsdags morse innan jag åkte till jobbet och då gick det riktigt bra. Vi tränade flankeringar, fösning och även ett litet hämt och allt fungerade fint. I dag när vi kom till Peter så gick det bra till att börja med, hunden var riktigt "taggad" och det fungerade. Efter en stund började hon springa runt och "vimsa". Jag blir arg till sist när hon inte gör något som hon ska och då blir hon jättenervös. Hon skall få vila nu till söndag men fungerar det inte då heller så måste jag nog försöka ta till någon annan metod. Jag får försöka få henne att lyda även om hon är trött och stressad och löper och vad som helst. Risken är ju att hon använder sig av det där sättet när hon inte vill. Det gick bra idag så länge hon tyckte det var roligt men när hon skulle träna fösning, som hon tydligen tycker är tråkigt, då fungerade det inte alls.

Jag ringde och fick tag i min "lagårdshyresvärd" idag för att höra om han hade lyckats få in något hö. Det visade sig att han fått en hel del så jag får köpa av honom allt jag behöver. Det var också en annan bonde här i trakten, som hade hö att sälja så jag hade inte behövt oroa mig, mina får kommer inte att behöva svälta i vinter. Det var ju svårt förra vintern att få tag på hö, när det hade varit en fin sommar så jg var orolig i år. Jag har frågat flera, som sagt att de inte har fått tillräckligt för eget bruk ens.

Jag ser fram emot hösten. Det skall bli spännande att se hur det kommer att bli när jag får flytta in i lagården. Det är säkert saker, som jag inte tänkt på fastän jag tycker jag har tänkt på allt. Det är fortfarande mycket dyra saker jag måste köpa, ett nätaggregat, balgrindar (som är så himla dyra)mera stolpar och tråd till stängsel, höet skall betalas och hyran. Tänkte jag skulle kunna sluta jobba men det går inte ännu. Söndag natt ska jag jobba nästa gång, sedan kommer jag att vara trött flera dagar. Ibland undrar jag förstås vad jag håller på med. Jag har arbetat mycket ett helt liv och borde kunna ta´ det lugnt nu, jag kan klara mig på pensionen om jag inte har något extra att betala för. Istället ger jag mig in på något sådant här. Folk i Ramsberg undrar säkert, men jag måste få pröva....Något ska jag väl göra.

Kommentarer
Postat av: gail

ett förslag med träning. kör mycket korta pass med henne, gå ut i hagen och köra ett par minuter och sluta helst när det har gått bra. om det går bra med första momentet kan du bara gå där ifrån med en glad hund. låt henne vila upp till en timme imellan och kör henne igen eller vänta tills nästa dag. det ska vara roligt för henne att vara hos fåren samtidigt som hon ska utföra allt på ett bra sätt. när du kör korta pass hinner hon inte att bli trött och att du blir irriterad på henne
ha det bra
gail

2007-08-18 @ 09:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback