Konstig hund

Konstig hund den där Tassa. Hon måste ha läst mitt förra inlägg över min axel, jag såg aldrig att hon var intresserad. Tydligen blev hon rädd i alla fall att jag skulle ge bort henne. Vi åkte till fårhagen en stund i kväll, vid sjutiden. Det hade blivit härligt svalt och skönt. På förmiddagen klagade jag ju över att det var så varmt. Tydligen ligger hagen bra till, det kändes ingenting av blåsten där. När jag kom hem mötte jag flera som klagade över blåsten och jag tyckte själv att det blåste ganska kallt.

Hur som helst, jag tänkte att jag bara kollar lite hur det är nu. Kommer hon ihåg hur arg och besviken jag var på förmiddagen? Kommer hon att vägra gå ut i hagen? Om jag någon gång varit spänd och nervös så var jag det då. Jag menar om det är DET som Tassa känner och blir vimsig av och inte fungerar. Jag parkerade, steg ur bilen, släppte ut hundarna. Till min förvåning stod Tassa och darrade och kastade sig ut omedelbart.

Hon sprang till hagen och ställde sig vid grinden och väntade medan jag kopplade bort elen och for sedan iväg ut i hagen. Stannade sedan vid "pinnen" och lade sig direkt när jag gav kommandot. När fåren kom sade jag bara "framåt" och hon gick direkt. Hon lydde omedelbart på vänster och höger och vi föste fåren genom första grinden (stolparna) fram till nästa grind (spaljéerna) som inte fåren vill gå igenom men de gjorde det ändå. Sedan gick jag före till fållan, öppnade på baksidan (för att fåren skulle våga gå in) och Tassa petade in dem jättefint.

Jag blir inte klok på den där hunden, hade någon velat ha henne så hade jag gladeligen skänkt bort henne på förmiddagen. I kväll hade jag inte sålt henne för allt i världen. Jag slutade efter fållan men Tassa såg ut som om hon gärna hade fortsatt.

Inte kan hon väl vara så störd av värmen att hon inte alls fungerar? Hon är ju avlad för att kunna arbeta i 40 graders värme bevars. Hon är en gåta för mig. Här beslutar jag mig för att 1. prioritera vallträningen, för att 2. sluta med vallträningen och att 3. fortsätta prioritera vallträningen inom bara ett par dagar. Få se hur det utvecklar sig, det är spännande med vallning vill jag lova.

Kommentarer
Postat av: gail

Kommer hon ihåg hur arg och besviken jag var på förmiddagen? Kommer hon att vägra gå ut i hagen? det är klart att du inte ska sälja hunden, matte måste skärpa till sig kanske ;0)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback