Nu kommer jag att prioritera vallträningen före allt annat

Nu har jag byggt upp en primitiv bana i hagen. Jag har ingen aning om hur det skall vara, alltså riktning, avstånd och liknande men jag hoppas att det inte gör något. Vi har varit där två gånger i dag och tränat en kort stund. I kväll skulle jag börja med ett kort hämt och Tassa fick fösa iväg fåren till andra sidan fållan och vi gick tillbaka till pinnen. Nästan framme vänder jag mig om och får se fåren komma springande till oss som om det gällde livet. De behövde inte hämtas alltså.

Tassa fick fösa fåren genom första grinden, vilket gick riktigt bra. Nästa sträcka blev det lite strul på halva vägen så jag fick gå före fåren och de "rann" genom grinden (två pinnar, jag köpte spaljéer och tänkte inte på att jag behövde fyra) hur fint som helst. Fållan är ett större problem. Jag kan inte ha den öppen när jag inte är där. Fåren kliar sig på den så allt ramlar då. Jag hade inte öppnat i förväg så vi struntade i den. I morse vägrade fåren gå in i fållan ända tills jag öppnade i andra ändan, då gick de igenom. De måste nog få göra så ett tag tills de vänjer sig. Kanske jag borde bygga en större fålla med fårnät och riktiga stolpar. Det blir mera öppet så kanske fåren vågar gå in.

Tassa är fortfarande lite "ovillig", det går sakta och ibland stannar hon och tittar på mig. Jag vet inte vad jag skall göra med henne, jag försöker peppa henne så gott jag kan. Jag förstår inte heller varför hon gör så. Jag känner mig lite osäker, antagligen är det det hon känner. Jag försöker vara lugn och säker men när hon krånglar så där, tror jag inte på mig själv och precis det jag är rädd för händer. Jag tycker hon är överkänslig. I morgon skall hon inte märka någonting, jag skall vara lugn och säker.

Jag har bestämt mig för att prioritera vallträningen före allt annat fram till VP så jag kan ju ta mig tid att bygga fållor. Jag har nog en känsla av att vi inte kommer att göra något VP i oktober men berätta inte det för någon för jag tänker jobba på med träning som om jag skall göra VP. Nu har jag klart i lagården så fåren (och baggen) kan bara flytta in. Jag skall undersöka hagen senare, bara korna kommer därifrån. Han kommer att hämta hem dem om två - tre veckor för att de skall hinna vänja sig vid folk och miljö innan de skall kalva. Då får jag se om det går att valla där. I så fall måste jag förstås bygga fålla där också.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Passa på att träna fålla in nu när fåren inte vill gå in. Snart kommer de på att det är lugnt i fållan och då går de gärna in självmant...
Gör inte så stor affär av att ni är vid fållan, koncentrera dig på att Tassa ska göra samma saker som hon gör ute på fältet; flankera rätt och trycka rakt fram.

Postat av: Ewa

VP
Hämtning Ca 100 m
Utgång 20p
Upptag 10p
Framdrivning 20p
Fösning 10p 100 m genom grind, öppning 7 m sidor 2m
Drivning 20p 200 m inkl. grindgenomgång, öppning 3m, sidor 2m
Fålla in 10p Rund, byggd av 8 tvåmetersgrindar
Fålla ut 10p
:-)

2007-08-23 @ 22:26:15
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Mona

Bra idé med fållan. Tassa kommer troligen att förstå så småningom att fåren skall in i fållan. Förhoppningsvis får hon upp intresset då och anstränger sig lite.
Hur många poäng blir det när fåren kommer springande utan att hunden hämtat dem? Jag ska flytta spaljéerna till nästa grind då och göra mindre hål där. Trodde båda skulle vara sju meter. Det är inte så långt mellan grindarna, hagen är för liten.

2007-08-24 @ 09:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback