Kallt

Det har varit ett par fina dagar nu, kanske lite onödigt kallt men skönt att slippa slasket. Mitt problem nu är att vattnet fryser i fårens balja i lagården. Jag har visserligen köpt en vattenkokare till lagården så jag kan värma vatten och slå i vattenbaljan för att tina upp vattnet. Jag ser till att vattnet är varmt när jag åker därifrån men i kväll ska jag åka dit och kolla om det redan har frusit sedan jag var där klockan fyra. Om någon har något bra förslag på hur man kan göra för att vattnet inte ska frysa så är jag tacksam för tips. Det går ju bra nu men hur blir det när det blir 15 - 25 grader?

Jag har ju hållit på och krånglat med att ge fåren havre för att få Elvis att äta. Tackorna är jätteglada för havren, jag har fortsatt att ge dem lite eftersom det är så kallt, men Elvis han äter hö och tittar inte åt havren. Tackorna håller också på att springa omkull mig nu när jag håller på med vattnet, de tror förstås att de ska få havre. Tur för Elvis att Ewa föreslog att jag inte skulle klippa honom, annars skulle han frysa nu. Visserligen skulle han väl äta mera också men han är nog ganska glad för sin tjocka päls nu. Men han ser anskrämlig ut, det fastnar så mycket halm i ullen annars är han ju söt..

Vi har inte haft tid att valla på några dagar nu. I dag skulle vi haft tid men jag gick en långpromenad med hundarna istället. Jag tror att det också var bra. Vi gick på en väg genom skogen och det syns att hundarna tycker om att springa i skogen. Det är skönt för Moses, när vi går i skogen springer han och busar med Tassa hela tiden, när vi vallar får ju han sitta i bilen. Han behöver ju också få motion men det blir i regel mindre för honom än för Tassa.

Tassa fick flytta fåren inne i lagården lite idag så att hon i alla fall känner att hon är en vallhund. Fåren var lite tuffa när hon kom, de gick inte undan, tyckte väl att de var hemma hos sig men det blev snart annat. När vi slutade stod de hoptryckta längst in i hörnet. Man skulle kunna tro att Tassa är en riktig buse men hon går bara sakta emot dem. Hon gör inga utfall och hon biter inte men hon går heller inte undan när de står och spänner sig utan fåren måste flytta sig. Det känns bra att hon är så mot mina får men det blir väl annorlunda när de får lamm. Då kanske hon behöver bli lite hårdare. Det behöver hon ju också bli mot trögare tackor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback