Vattnet fixat (?)

Jag blir inte klok på den här bloggen. Jag skrev ett inlägg i går kväll och äldsta sonen ringde när jag just skrivit klart. Vi pratade en timme och sedan skulle jag kolla vad jag skrivit och publicera. Klickade på publicera och då kom inloggningssidan upp men det skrivna försvann. I dag skrev jag ett nytt inlägg, gick ifrån en stund och tryckte på Spara och tyckte att det borde finnas kvar i arkivet - men icke. Det flyter omkring en massa inlägg från mig i cyberrymden. Nu blir det ju inga stora viktiga händelser som jag beskriver, det händer inte några stora saker i Ramsberg. Det enda häftiga som hänt här sedan jag flyttade hit var förra hösten när ett fyllo sköt skarpt på campingen. Ingen blev skadad men de övriga på campingen blev ju livrädda.

I alla fall har jag fixat problemet med vattnet (tror jag). Nu återstår att se om det håller vid 20 minusgrader, nu har det bara varit runt sju grader minus. Jag tömde ut vattnet i karet, ställde i en hink med vatten och isolerade runt hinken med ull. Fåren blev riktigt nervösa och undrade vad det var för ett "får" som låg i karet, de smög fram och luktade försiktigt på ullen men så småningom vågade några dricka vatten t o m. Jag trodde nästan de skulle börja stånga karet men det hade de inte gjort. Värmeplattan har jag inte skaffat ännu. Fungerar detta kanske jag inte behöver någon värmeplatta.

I måndags blev jag riktigt orolig. Flera tackor trakasserade den äldsta av åsentackorna, jagade och stångade henne. När de kom ut jagade de ut henne i hagen och bråkade med henne. Elvis blev så upphetsad så han hoppade jämfota, han tog riktiga glädjeskutt. Han tyckte tydligen det var riktigt roligt att det var sådan fart på tackorna. Två andra stångades på ett annat ställe. Jag funderade om jag skulle ta in åsentackan eftersom jag var rädd att de skulle skada henne men insåg att det skulle vara värre för henne om hon inte fick vara med flocken så jag beslöt att låta henne klara sig själv. Nu har de lugnat ner sig, De "brunstade väl om", hoppas att de är dräktiga nu så det fortsätter vara lugnt i flocken

Jag kom på i måndags att detta är sista veckan före jul. Jag trodde det var flera veckor kvar. Jag tar det lugnt, stressar inget för julen. Skall jobba julafton. Jag har städat ordentligt, inte för att det blir jul utan för att det behövdes. Mina hundar fäller hår så det blir stora hårtussar på golvet direkt. De borde vara nakna nu med tanke på allt som rasat av. Jag har borstat Moses, det är han som fäller mest, och klippt klorna. Moses krånglar alltid när klorna ska klippas. Han kom ju till mig när han var åtta månader och var rädd för ALLT. Han har ju blivit lugn och trygg men klorna är han rädd om fortfarande. Från början kunde jag inte klippa dem själv utan gick till en djuraffär där de gjorde det. Det var full cirkus varje gång. När affären lade ner började jag klippa själv och bestämde mig för att om jag skaffade en valp så skulle det inte bli så. Tyvärr stökade jag själv till det, eftersom jag alltid gör allting först med Moses så har jag även klippt hans klor först och det har gjort att Tassa också är rädd. Det blir alltså inte klippning så ofta och Tassa blöder alltid, hur lite jag än klipper och det blir det ju inte bättre av. Nu är det gjort för den här gången i alla fall.

Här om kvällen läste jag Ewas blogg om hennes sorg över Tam. Då började jag tänka på att Moses ju är åtta år. Hundar av hans storlek brukar ha en medellivslängd på runt åtta år. Han är visserligen frisk nu (magen har han alltid haft problem med men det är bättre än det någonsin varit) det kan ju snabbt ändra sig. Jag kommer att gråta floder när det är dags för honom. Han är så speciell, en "en-på-miljonen-hund". Jag vill ju inte att han ska lida och plågas utan vet att jag måste ta mitt ansvar men det kommer att bli svårt. Djur ger ju så mycket men fy så jobbigt det är att skiljas från dem. Mina funderingar gjorde att jag hade svårt att somna och sedan sov oroligt så det har redan gett mig en sömnlös natt. Jag brukar inte ta ut sorger och bedrövelser i förväg men ibland blir det bara så.














Kommentarer
Postat av: gail

merry christmas mona :0)

2007-12-22 @ 10:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback