Slarv med namn och träning

Beträffande gårdagens inlägg så vill jag införa en rättelse. Jag har inte kollat ännu om man kan "ta tillbaka " ett inlägg och göra ändringar, det skall jag kolla när jag får tid. Tills vidare vill jag bara meddela att vår värd igår, som jag kallade Gunnar, han heter Anders och inget annat. Ewa påpekade det och det tackar jag för. Jag är mer än lovligt dålig på namn. Hoppas jag kallade hans fru för rätt namn, annars hade väl Ewa reagerat. Däremot den som verkligen heter Gunnar och som nämndes tillsammans med Anette och Sally, han heter verkligen Gunnar. Förstår inte hur jag kunde få för mig att kalla Anders för Gunnar, jag vet ju att han heter Anders. Jag får väl skylla på att jag var trött.

"Skönt att vara hemma" skrev jag igår - i dag när jag kom upp var det 15 grader inne. Pannan hade stannat. Jag installerade pelletseldning för 1,5 år sedan. Jag tyckte då att det kändes bra att elda med förnyelsebart bränsle, hade oljeeldning tidigare. Nu ångrar jag mig nästan. Från början var det billigt, fortfarande är det billigare än olja men har ökat mycket i pris. Dessutom är det mycket jobbigare. Dels måste pannan askas ur en gång i veckan dels får jag hålla på och ösa med pellets stup i ett. Jag hade veckoförråd från början och pellets i 16-kilossäckar. Eftersom det inte går att komma intill min garagenerfart med lastbil utan jag fick köra dem från parkeringen, in i källaren och stapla i pannrummet. Sedan skulle förrådet fyllas på rätt ofta. Det blev väldigt jobbigt. Jag lät bygga ett pelletsförråd och nu rinner inte pelletserna (vet inte vad det heter i pluralis) ner av sig själva utan allt stoppas upp och de måste ösas ner. Det innebär att jag måste klättra in i förrådet och skyffla pellets ungefär varannan dag. Inte så lätt för mig som är gammal och stel att klättra omkring där. Dessvärre vet jag inget annat system som vore bättre, bergvärme förstås men det kostar för mycket att installera så det är väl bara att skyffla på.

Så fort det är möjligt skall jag nu börja träna med Tassa och se till att hon lyder, att jag får stopp på henne. Det är bara att göra som Ewa säger, vara noga, jag vet att det är det som är felet med mig, att jag slarvar, inte bara med folks namn utan även med hundträningen. Det är konstigt, jag är faktiskt pedant på vissa områden, där tolererar jag inget slarv, det gäller tider, pengar m m. När jag t ex bäddar måste allt vara sträckt och spänt, gardinerna är jag noga med, tavlorna måste hänga rakt, sånt som egentligen inte är så viktigt men en del annat slarvar jag med. Jag har alltid tyckt att det är smått genant att vara så petig t ex i träning. Nu vet jag att det är viktigt men har inte börjat leva upp till det ännu. Men jag skall.....

Jag har lärt mig ändra så det har jag gjort i föregående inlägg.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej där! Inrusningarna... Jag tror att det handlar mer om vad du INTE gör än vad du gör. KANSKE är det dessutom så att du inte utstrålar lugn och ordning när fåren är lugna hos dig men det absolut viktigaste tror jag är att du inte reagerar särskilt på hennes inrusningar (nu pratar jag om de onödiga inrusningar som hon gör bara "på bus"). Om du låter himlen falla ner i hennes huvud (låtsas att hon är Manne ;-) ) när hon gör dem så att hon verkligen vet att det är förbjudet kommer hon att sluta.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback