45 ton piller går varje år upp i rök i Örebro län

Jag visste att mycket medicin går upp i rök men inte att 45 ton blir över bara i Örebro län varje år. Av dessa samlas ca 30 miljoner ton in och bränns, resten kastas här och var, mycket hamnar i naturen och förstör miljön. I hela landet bränns över 900 ton  varje år. Det som blir över i länet beräknas vara värt ca 60 miljoner kronor, det är mycket pengar. Av någon anledning går det inte att ta rätt på överbliven medicin och återanvända den, annars tycker man ju att det kunde vara en lösning. Nu har Apoteket satt upp som mål att 80% (istället för som nu runt 60%) av all överbliven medicin skall samlas in.....

Man funderar på olika lösningar, t ex ett mindre startpaket. Då tror man väl att det är många som tar ut medicin och inte fortsätter med den. Jag undrar om det är någon lösning, det är ju redan nu så att man inte får så mycket varje gång. Folk som använder samma medicin hela tiden måste hämta ut ny var tredje månad, vilket gör att det blir dyrare för personen. Det skrivs ju mycket om att vi använder alldeles för mycket mediciner i Sverige. Man medicinerar äldre människor så de är alldeles avtrubbade, man får biverkningar som kräver ytterligare mediciner, många går hos flera läkare och få olika mediciner men man kan inte samköra på apoteket för att inte inkräkta på intigreteten (läkarnas antar jag)  o s v. Ingen har kommit på idén att man kan försöka få läkarna att skriva ut mindre medicin.

Stackars småföretagare går det däremot att kontrollera hur mycket som helst. Bredsjö mjölkfår AB har protesterat mot nya livsmedelskontroller som kommer att kosta dem 6000:- om året (mot tidigare 2000). Man jämställer deras ostproduktion med hantering av rått kött och rå fisk och de hamnar i riskgruppen för opastöriserad mjölk trots att de använder pastöriserad. De hävdar att de har varit verksamma i 20 år med sin ostproduktion utan anmärkning. Om de inte får rätt måste de höja priserna och får kanske sälja mindre, vilken egendomlig politik.

Jag har blivit ombedd att jobba hela nästa vecka men har sagt att jag inte kan, om jag inte kan ordna för hundarna, måndag är tveksamt och tisdag går inte så det kanske inte blir så många dagar. Det gick bra att åka till Örebro och jobba i somras när det var ljust och inte halt på vägen, nu är det värre. Chefen ringde i gårkväll och var så tacksam när jag svarade att jag skulle försöka. Sådant är svårt, jag vill ju inte svika då....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback