Skönt att valla när vädret är så bra

Underbart väder med sol och lagom varmt, ingen snö eller is i fårhagen och så en hund som har semester. Det är ju för sorgligt. Men Tassa behöver vila, jag vet det, så okoncentrerad som hon var de sista två-tre veckorna som vi vallade. Nu springer hon bara och leker. När vi kommer till fåren så rusar hon direkt till grinden och tittar uppfordrande på mig: "kom och släpp in mig till fåren" men kommer tillbaka när jag ropar.

Kan även hundar bli utbrända? Inte som människor tydligen för de blir ju även fysiskt trötta. Det verkar inte Tassa vara. Men psykiskt kan det nog vara likadant. Jag tycker att Tassa verkar gladare nu, när hon inte behöver skärpa sig till det yttersta varje dag. Det har varit så mycket nu i samband med helgerna så vi har inte hunnit med riktigt. Jag har tänkt att jag skulle försöka komma igång och träna lite lydnad och lägga spår och sådant. Blir det snö så skall jag fortsätta dragträningen som jag påbörjade förra vintern. Det var inte så lätt att få hundarna att dra mig på skidor. Tassa drog förstås men Moses vill alltid vänta på mig, det gjorde han även då. Tänkte nästan jag skulle försöka med metspö och en korvbit framför nosen på Moses, då skulle han säkert få upp farten.

Nu skall vi se till att komma ut i solen en stund. Jag har suttit vid datorn istället för att städa hela förmiddagen och nu skjuter jag ytterligare på städningen. Jag dammsuger i morgon förmiddag så får det vara bra med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback