Vilket samhälle lever vi i egentligen?

Idag var det en stor artikel om spel i NA Bergslagsposten. Ett nytt dataspel har kommit ut på marknaden, ett tillägg till ett annat spel som fanns tidigare. En 19-årig kille hade hämtat ut sitt spel när det kom och sedan tydligen suttit hela natten och spelat, utan att sova en blund. Någon skulle ha sagt att "om man inte var fast innan så lär man bli det nu". Det låter olycksbådande tycker jag. Jag har arbetat en del med spelberoende, spel om pengar visserligen, men det verkar inte skilja sig särskilt mycket. Beroende som beroende, det är något som man alltid mår dåligt av, oavsett om det gäller droger, arbete, mat eller vad det är. Det forskas en del på spelberoende men jag tror inte att man vet så mycket om vad beroende egentligen handlar om och exakt vilka skador det orsakar. Eftersom jag även arbetat mycket med alkohol/drogberoende så kan jag se hur lika olika slags beroende fungerar och vilka konsekvenser det får och jag tycker det är mycket oroande. Man har konstaterat att medelåldern på dataspelarna är mellan 25 och 35 år och att 40 procent är kvinnor. Man vet att det är "svårt att sluta" när man satt sig och börjat spela. Många av dem, som spelar får för lite sömn och försummar kanske sina barn och ibland även sitt arbete. Några sociala kontakter hinner man inte med. Vart skall det ta vägen?

För övrigt är jag riktigt trött på nyheter. Jag har nu läst flera bloggar om just det så jag vågar säga det, annars är det ju nästan skamligt att inte lyssna på/läsa nyheter. Alla krigshändelser ute i världen som är så fruktansvärda och som jag tycker i regel är så vansinniga och onödiga och som jag inte kan göra någonting åt. Jag tror att det är det värsta, att jag inte kan påverka det på något sätt. Det är samma sak med all skadlig miljöpåverkan som man läser om och som det verkar som om de flesta makthavare och vi andra inte bryr oss om. Och alla kvinnor och barn och djur som misshandlas och far illa på olika sätt. Alla som är svaga.


Kommentarer
Postat av: gail

visst är det tragiskt med spel beroende. jag som har jobbat inom hästsporten har sett hur folk bara kasta bort pengar på en "säker" vinnare. som tur är har jag inte hamnat vid spelluckan.
och krig, våld mm. man törs inte titta på nyheter längre. jag tycker att det ska finnas en nyhetskanal som bara har "bra" nyheter, något att skratta åt osv.
nej, när det blir som mest deprimerande ska du komma ihåg sången ifrån filmen "the life of brian" med monty python gänget
ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE :0)
ha det bra
gail

2007-01-17 @ 09:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback