Resultat av vallveckan

Idag har vi tränat "ordentligt" och det har gått riktigt bra. Vi startade med Britts ungtackor. De är inte så flockbenägna utan delar gärna på sig och nu när de har lamm springer dessa också åt sitt håll. Det gick ändå bra för Tassa att samla ihop dem och fösa dem en bit till andra sidan hagen. Jag kunde räkna dem och se att ingen fattades och kolla dem ordentligt.

Vi fortsatte sedan med mina tackor. De har vant sig vid sin putsade hage och betedde sig normalt igen. Det var dock stor skillnad på farten, de har ju varit så tröga länge - det var de inte alls i dag. De var väldigt snabbfotade men det är ju bara bra. Det är jätteskönt att gå i hagen när det inte är en massa långt gräs där. Det gick också riktigt bra, vi föste dem runt hela hagen och därefter rakt över. Det har inte gått att "styra" dem tidigare men det gjorde det nu.

På kvällen tränade vi hos Peter och det gick mycket bra där också. Det känns mycket roligare nu när jag känner att jag kan få Tassa att fungera som jag vill. Felet har kanske varit att jag inte riktigt vetat vad jag ville. Idag tränade vi t ex hämt och det gick alldeles förträfflligt. Bara en gång försökte hon gå in för tidigt men när jag ropade "höger" igen så vände hon ut på nytt. Vi tränade även flankeringar där Tassa skall gå ut 90 grader. Även det gick bra Jag tror att vi börjar fatta vad det handlar om båda två. Jättekul.

Det är också så roligt att se att veckan, som vi slet så, har gett resultat. Tassa verkar tycka att det är roligare att valla, jag tycker definitivt att det är roligare och Tassa har blivit lydigare och jag har blivit mera noga. Jag har ju aldrig gillat folk som är "petiga" förut men i vallning måste man vara petig.

I morgon skall jag till Örebro och jobba, då hinner vi inte valla. Fredag och lördag skall vi träna tills vi skall till Ewa och Thea så vi inte gör bort oss (?).

Kommentarer
Postat av: gail

varför ska du göra bort dig mona? ändra inställningsknappen och säga att det ska gå bra när jag kommer till ewa. hennes får är inte så bra att köra hämt på en gång. fösa runt i början så att tackorna vänja sig med din hund. det finns en tacka som försöker sticka på en gång, om du titta på henne hela tiden när du flankar hund kan du styr flocken mycket lättare. hon är MYCKET lätt styrd.
lycka till och hälsa ewa

2007-07-19 @ 07:51:23
Postat av: Heléne

Hej Mona!
Det var väl inte nu på söndag du skulle till Ewa utan nästa den 29:de?? Jag kommer givetvis. Det vill jag inte missa. Och du, det är ingen uppvisning du ska göra och det förväntar vi oss inte heller och vi dömmer ingen. Alla tränar utefter sina förutsättningar, i sin takt och efter sitt tycke. Däremot tycker vi det är intressant att disskutera vad som hände under träningspasset. Utbyta idéer och erfarenheter. Klura och filura.
Och framför allt ha trevligt.

Postat av: Mona

Gail: Jag måste försöka ändra mitt tänkande, annars kommer det aldrig att gå bra på VP heller. Jag är inte rädd,jag kan valla.
Heléne: Det är nästa söndag, den 29:e. Jag har lite bråttom ibland men jag kollar alltid hundra gånger innan jag ger mig av. Det är precis så jag har tänkt som Du skriver.

2007-07-19 @ 20:05:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback