Vallvecka

Jaha så var vallveckan i Bråfors slut. Det är jag också. Slut alltså. Veckan har varit mycket innehållsrik. En dag med instruktör avstod jag ifrån och lämnade min plats till förmån för någon annan, som bättre kunde tillgodogöra sig innehållet. Det skulle nämligen handla om IK-2tävling, vilket jag inte på långa vägar kommit fram till, och kanske aldrig gör heller. Jag kanske hade haft nytta även av den dagen, de som inte var klara för tävling fick göra andra saker men jag är fullt nöjd med det som jag fått ändå.

Jag kunde känna att det är nyttigt med intensiv träning i flera hela dagar. Jag tyckte att Tassa och jag blev samtränade på ett helt annat sätt än annars. Jag känner att vi har blivit "ett team". Sedan tyckte jag också det var skönt med en dag hemma mitt i eftersom jag blev så trött, så det var säkert bra att jag skippade den dagen. Den dagen vallade jag tillsammans med Britt och Nell ca 30 får (tackor med lamm) 5 kilometer utmed en väg, sista biten var även trafikerad och det kom flera bilar. Tassa tog första halva vägen, Nell resten med lite hjälp av Tassa. Det var absolut en bra erfarenhet för Tassa.

Stackars Moses har suttit i bilen eller legat bunden bredvid fållan. Att han måste vara bunden beror på att jag är rädd att han kan flyga på någon hanhund, han tål dem inte. Annars kan han vistas var som helst utan koppel och han har faktiskt inte morrat åt någon denna vecka så det hade kanske gått bra ändå. Vi har i alla fall promenerat mycket, det finns ju gott om tid till det.

Vi har tränat mycket "attityd", vilket ju är viktigt. Hunden respektera både får och förare. Den skall även flankera 90 grader och inte gå för nära fåren. Det har vi sett till att de klarat. Det känns bra när det fungerar. Jag inser att jag inte tagit vallningen på allvar. d v s jag har slarvat med träningen och inte brytt mig om ifall Tassa inte gjort helt rätt. Jag inser mer och mer hur viktigt det är att göra rätt från början och vara noga med allt. Jag förstår ju att man vinner tid på det. Slarvar man får man kanske börja om från början och det är väl vad som hänt mig. Jag har liksom tyckt att "det rättar väl till sig bara hon har lärt sig". Det gör det ju inte om man lärt in fel. Alla instruktörer har sagt det till mig men jag har ändå inte tagit in det.

Vi har också tränat lite fråndriv och många korta hämt. Dessutom har vi tränat en del "fålla in" och sorteringsanläggning av den typ, som förekommer på Kelpiemästerskapet (där vi förstås kommer att vara med nästa år?). Ja där har man förstås en "riktig" anläggning, vår var en enklare variant, som vi byggde av grindar, men man kunde få känna på lite hur det kan vara.

För övrigt är det ju fantastiskt att vara i Bråfors, det är en underbar miljö. Vi kan verkligen vara glada och tacksamma, som har ett sådant ställe i klubben, med människor, som är intresserade av att ställa upp med får, boende, service av olika slag. Det är naturligtvis mycket jobb för familjen Brate, de måste få en extra eloge för sitt engagemang.

Det är roligt att träna tillsammans och jag tycker det skulle vara roligt om vi kunde göra det, vi som var på kurs tillsammans och sedan gå VP tillsammans. Det är en styrka att vara flera som gör det samtidigt. Man kan hjälpa varandra och kanske tala om om man ser att någon gör fel och framför allt tala om när någon gör något bra eller när man ser att hunden gör något bra. Det är förstås viktigt att man verkligen ger konstruktiv kritik om man skall ge kritik så att man inte "sågar" någon för att man kanske inte mår bra själv.

trött tassa
    Så här såg det ut när vi kom hem på onsdagskvällen. Tassa somnade på rygg på soffan.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Kul att ni haft det bra. Tassa ser ut att njuta av att få komma hem till soffan och vila upp sig till nästa äventyr. Snart är det baske mig dags att vi ses. Kanske gör du en tripp till Borlänge och Ewa med Tea. Skulle vara jätte kul.

Postat av: Ewa

Kul att du/ni haft en bra och givande vecka. Det lönar sig att träna och att träna rätt :-) Håll i så nu!

2007-07-09 @ 10:10:21
URL: http://www.samewa.sidan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback