Får

Just nu väntar jag på att lammen skall börja komma. Jag har en ungtacka och två äldre, som skall lamma snart. Mina "lammtackor" går med Britts tackor och de är delade så att ungtackorna går för sig. Det är faktiskt min lilla tonåring, som är tjockast och har störst juver, så vi räknar med att hon kommer att lamma först av alla. Jag brukar vara där och fjäska lite för dem, så de skall vara riktigt förtrogna med mig när de börjar lamma. I går var jag inne hos dem och gullade med dem en bra stund. De har mestadels hållit sig inomhus sedan de blev klippta. När jag gick därifrån så kom de ut och följde med en bit upp för backen (innanför staketet). Plötsligt började de springa, hoppa och skutta, det såg för härligt ut. De högdräktiga och runda tackorna skuttande som lamm. De tyckte väl att det var så skönt ute i solen.

Man har alltid sagt att får är dumma. Nu har flera forskare sagt att får är inte alls dumma, de är faktiskt intelligenta  djur. Det är bara det att det gäller sådant som de BEHÖVER kunna, då är de kloka. Sådant som inte är nödvändigt för dem bryr de sig helt enkelt inte om. Klyftigt tycker jag. Mina Åsenfår är häftigast av alla tycker jag. Jag har nästan funderat att annonsera om att jag kommer och rensar bort buskar och sly, de är fantastiska på sådant. De äter förstås inte upp hela stora buskar men de barkar dem på nolltid. De äter av barken på alla småträd och buskar, så långt som de når. Om man sedan sågar ner dem så barkar de hela på kort tid. Alltsammans torkar fort sedan, smått ris multnar snabbt och det som är lite grövre blir ved. Mina får har snart rensat upp ett område med sly på ca ett hektar.

Jag har fått min nya bok, Får av Erik Sjödin m fl. Skickat efter från Bokus. Jättefin är den och betydligt mer aktuell än den gamla. En riktig skatt. ALLT om får finns i den att läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback