Fårklippning

Idag har vi fått fåren klippta. Vi började i går med att valla fyra får från en granne (som köpt får av Britt) upp till Britts gård för klippning. Tassa fick valla dem och var nog glad för det. Hon har en fantastisk djurkänsla den hunden. En äldre tacka, som är lite tjurig, stannade och vände sig mot Tassa gång på gång och Tassa stannade också och tittade bort. Jag trodde ju att Tassa var rädd för tackan men Britt, som har lite mer erfarenhet än jag, kunde se att Tassa inte var rädd utan bara artig. Det var ju bra, det är bra att hon har bra djurkänsla också men det förlorar hon ju i tryck. Jag blir ju så orolig att Tassa skall bli skrämd så jag tvingade henne inte att gå på tackan, det förstod jag ju sedan när jag fick tid att tänka efter, att jag borde ha gjort. Man lär så länge man lever. Det är säkert bra för Tassa att träna lite på sådana får, mina stannar ju aldrig och bråkar så där utan de springer så fort Tassa rör på sig. Hon behöver aldrig anstränga sig för att få dem att gå utan tvärt om, hon måste hela tiden stanna upp, ta det lugnt, för att fåren inte skall springa till världens ände.

När vi skulle åka hem stod fåren där och tuggade på hö och kände sig säkert lite frusna. I höstas när de blev klippta fick de snabbt tät päls, den växte ut flera millimeter på ett par dagar. Det verkade räcka för att de inte skulle frysa. När de var färdigklippta idag såg de ut att tycka att det var ganska skönt att bli av med all ullen, de sprang verkligen lätt uppför backen. Men så små de blev, och smala. Det blev även de andra fåren och de skall ändå lamma snart. De har sett så jättetjocka ut men nu var det inte alls så farligt med det. Det dröjer säkert en månad innan de börjar lamma. När vi kom hem var både jag och hundarna trötta. Hundarna ligger och sover nu, Tassa har ju jobbat lite och verkar nöjd med sig själv och Moses har haft många hundar att leka med, fem tikar, det gillar han.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Säkert jätte skönt att bli av den tjocka pälsen.
Vad duktig hon är, din Tassa

2007-03-06 @ 18:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback