Går vallningen bra eller går den bra

Lyssnade på debatten mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt och tyckte det var en mycket positiv upplevelse. På svt:s hemsida kunde man gå in och tala om vem man tyckte vann. Jag tycker faktiskt inte att någon vann. Däremot tyckte jag att det var en intressant och finstämd debatt. Det är väl iof sig en viss fördel i att komma efter Göran Persson men Mona Sahlin har mycket emot sig, det finns mycket kvar sedan Tobleronehistorien och trakasserierna som hon utsattes för då. Hon var givetvis inte oskyldig, hon hade ju varit slarvig över det tillåtnas gräns enl mitt tycke, men ändå måste man någon gång kunna bli förlåten om man gör ett misstag. Vid det tillfället var det inte bara media utan även ledande socialdemokrater, som såg till att hon inte fick en chans att resa sig. De sparkade på henne fast hon krälade i stoftet. Nåja, sköter hon sig lika bra i fortsättningen som hon gjorde i kväll så kan hennes synder vara henne förlåtna. Jag tror att hon blir en bra partiledare.

 

I går fick jag chans på att hyra en ladugård åt mina får. Britt kommer att behöva sina utrymmen själv. Jag skall dit i dag och titta och prata med ägaren. Det finns även betesmark intill ladugården men jag har inte frågat markägaren ännu. Han har en hel del mark står oanvänd, det vore väl konstigt om han inte tycker det är bra att få dit några duktiga naturvårdare. Jag klarade inte att fråga även om marken igår, tyckte det var så fantastiskt att få ett "ja". En sak i taget.

 

Ibland blir jag så osäker när det gäller vallningen. Jag tycker emellanåt att det går så himla bra men ändå kan jag inte glädja mig helhjärtat åt det utan tänker att det kanske bara är jag som tycker så eller det går bra därför att fåren är som de är eller något annat. Men i går var vi ute när det snöade som värst och då är jag säker på att det gick riktigt bra. Tassa drev fåren väldigt snyggt trots att de egentligen inte alls ville vara ute och gå i snö och när det dessutom snöade så man knappt såg något. Dessutom fick hon senare valla dem genom hagen, där det är så mycket ris, stenar, träd och är svårt att ta sig fram och då var hon så otroligt lugn och fin. Jag blir så glad när det går bra även om jag samtidigt är lite osäker.


Kommentarer
Postat av: gail

tänk på 2 saker mona.
1. kan din hund flytta fåren framåt?
2. jobbar hon så att hon inte stressar fåren?
om svaren är ja så har du en fungerande vallhund. om hon sköter sitt jobb där du behöver henne mest så kan du vara mycket glad. det finns många där ute som inte klara av det. ha det bra i snöstormen
hälsn
gail

2007-03-20 @ 09:15:49
Postat av: Heléne

Det är synd att vi bor så långt i från varandra annars hade jag, med den lilla kunskap jag har gärna stöttat och peppat dig i din träning. Det är bra, tycker jag att ha kamrater som kan vara med i utvecklingen när man tränar hund. Man får ett bra stöd i båda vått och torrt. Utan min träningskamrat hade jag aldrig fortsatt vallningen med Tyra och förmodligen inte skaffat mod att köpa min lilla Lexa. Hon hjälper mig att tro på mig själv, belysa framgångar, påtala brister, höja mitt självförtroende och låta mig tänka, tycka och påverka i min träningen. Helt ovärderligt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback