Vallning igen

Idag känns det mycket bättre än igår. Jag kände mig nedstämd hela kvällen för jag bar mig dumt åt. Tack Gail för dina goda råd på telefon. Det kändes bra att höra din röst på svararen. Det uppskattade jag mycket. Jag vet ju egentligen att jag inte skall bli så där arg. Det var faktiskt längesedan (det får aldrig ske egentligen) men jag har ändå varit nöjd med mig själv för att jag har kunnat behärska mig. Jag tror det är i första hand när jag blir nervös av någon anledning, som sådant där händer. Igår blev jag nervös för att Tassa stack och fåren var kvar utanför hagen. Det var ju ingenting att bli nervös för, fåren går ingenstans, jag fick in dem utan hund och det borde jag vetat att jag skulle få. Jag måste lära mig att ta det lugnt och inte hetsa upp mig i onödan. Jag vet ju också att allt bara blir svårare att klara när jag blir nervös och virrig. Jag beundrar Gail som alltid låter positiv och glad på rösten, hon kan behärska sig och inte dras iväg. Vad skall det bli när/om jag skall göra VP? Då kanske jag kan ta mig till med vad som helst. Nåja, den dagen - den sorgen.

Hur som helst så vallade jag bara en ganska kort stund idag. (Jag är rädd att jag även höll på för länge igår så Tassa var för trött.) Jag var lite rädd att hon bara skulle vägra idag och inte vilja följa med, så jag låtsades om ingenting, lät glad och pigg, kallade på henne och hon kom som ett spjut och verkade riktigt taggad faktiskt. Så bra som hon lydde idag tror jag aldrig hon gjort tidigare. Ja ja, jag skall INTE spöa henne för att hon skall lyda, det vet jag att det inte är någon bra sak, det kan ju lika gärna bli tvärt om. Men idag gick det i alla fall superbra och Tassa fick mycket beröm när vi var klara.Det var ju extra tur för i morgon.....

.....skall vi till Köping på kurs, med Joel Svensson, på Dömsta gård. Jag fick ett mail med inbjudan och eftersom jag är "kursberoende" så tänker jag aldrig innan jag anmäler mig till kurser. Jag vill ju helst gå på kurs hos mina "gamla" instruktörer, som jag känner och som vet hur jag är (!) Men egentligen tror jag att det kan vara bra med någon ny instruktör ibland, ny plats, nya får och nya deltagare. Det är NYTTIGT säkert. och LÄRORIKT. Det vore ju roligt om Tassa ville lyda i morgon också. Men det brukar hon aldrig göra på nya ställen, troligen för att jag blir nervös då. Jag blir nervös för att Tassa inte skall lyda och jag gör bort mig. Och när jag kommer med den inställningen så är det dödfött redan från början. Så fungerar psykologi.

Men hur som helst, egentligen bryr jag mig inte så mycket om allt det där. Jag menar EFTERÅT struntar jag i sådana saker. Jag lär mig faktiskt något vid varje sådant där tillfälle och det gör Tassa också. Det är därför vi är på kurs.

Kommentarer
Postat av: Mona

Förlåt Ewa, jag såg inte att det fanns en kommentar. Dina ord värmde också, lika mycket som Gails. Ja det var precis vad jag hade gjort, glömt att det gått bra förut. Med åren har jag fått lättare för att bli nedstämd, det borde ju vara tvärt om. Och vallningen är det lite berg- och dalbana över.

2007-03-26 @ 21:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback