Varför går det aldrig bra på kurs

Jag är så glad för att det äntligen har lossnat och börjat gå bra. Jag räknar med att kunna skriva och skryta varje dag. Nej det var ett skämt, det är inte så att det går helt utan problem. Vi återfaller ibland både Tassa och jag men eftersom det oftast gått bra de senaste dagarna så är jag jättenöjd. Idag var vi på ett jättestort fält och övade fråndriv. Det gick bra ända tills mina får upptäckte att Britts ungtackor befann sig inte så långt därifrån (på andra sidan ett staket dock). Staketet såg ju inte mina tackor utan de sprang däråt och då blev det lite knivigt ett tag. Fåren ville inte ha med Tassa och mig att göra utan de skulle till ungtackorna och de i sin tur ville till mina tackor. Kalabalik. Då tappade jag tålamodet och skrek ordentligt. Jag försökte skicka Tassa vänster men hon är totalt högervriden. Inte alls som matte, som ju är åt vänster. Jag skrek väääänster och Tassa sprang åt höger. Nåja det ordnade sig ganska bra ändå och jag kunde ta det lugnt igen. I stort sett var Tassa jätteduktig (tyckte jag).

Tillbaks till sin hage springer fåren av sig själva men sedan vallade vi dem rakt genom deras hage (det är mycket träd, stenar och ris i hagen) där rinner en bäck också så det är inte lätt att valla där. Jag har fullt upp att ta mig fram. Men då gick det väldigt bra. Tassa gick åt rätt håll och hon gick sakta så jag är jättenöjd idag. Jag har skött Britts får i dag, hon är bortrest och även Lennart skulle bort i dag så jag fick husera fritt. Tassa fick ta ut både ungtackorna och de gamla. Jag ville pröva om Tassa klarade det och det gick alldeles perfekt. Tackorna är ju högdräktiga nu så det var viktigt att det gick lugnt tillväga. Tassa gick sakta efter fåren och lade sig när jag sade till henne. Vi lär oss nog, fortsätter hon så kan vi klara "fålla ut" på VP. Däremot har vi inte tränat "fålla in" särskilt mycket. Jag måste sätta upp en fålla så vi får träna på det också.

Nu hoppas jag bara att Tassa (eller framför allt jag) kan sköta sig (oss) även vid ett tillfälle där det är flera med som ser oss. Man börjar ju undra när det alltid går dåligt på kurs men bra hemma.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback