Kanske vi kan klara VP i år

Nu har mitt humör stigit flera grader. Inte så att jag varit deppig men jag blir lite "låg" när inte vallningen går så bra. Jag har varit hos Gail och tränat idag och jag vet inte vad det beror på men det går för det mesta bra där. Det har även hänt att det har gått dåligt men då har jag vetat vad det har berott på och sett möjligheten att se till att det gått bra. Allt går inte bra, jag gör ju misstag också men jag kan se dem och förstå vad det beror på och jag kan även se vad som går bra, vad som blivit bättre och vad som skulle gå bra om jag gör rätt.

Gail blev riktigt upprörd vid ett tillfälle idag när Tassa gjorde helt rätt och jag klantade mig ordentligt. Hon talade om att jag har en jättebra hund men måste skärpa mig!!!!
Det är faktiskt roligt att höra. Det blir jag inte nedstämd av. Det var i början, senare förklarade hon flera gånger att vi skulle klara VP idag om vi skulle försöka. Samtidigt vet hon att risken att jag blir stående som förlamad om det blir kris (det var vad som hände när hon blev upprörd idag) den risken är överhängande. Jag måste träna mycket mera - och på olika får och i olika miljöer. Två gånger tog vi fåren till fållan och tog in dem. Det gick jättebra trots att jag aldrig gjort det tidigare. Sådana gånger ser jag att det gått framåt. Det är inte så längesedan jag stod och tittade på "fålla in" och tänkte att "det kommer jag aldrig att klara med Tassa" och nu såg jag att Tassa klarar sådant perfekt. Som Gail säger till mig: "Kan bara du fokusera på det du gör så går det bra". Jag önskar att jag kunde våga mig till en av klubbens träningskvällar men det kan jag nog inte klara ännu. Det är ju annars ett bra sätt att få träna på främmande får och på främmande plats.

Precis nu, när jag suttit och skrivit och gick ut i köket och drack vatten, kom jag på varför det går bra för oss hos Gail. Det har jag ju funderat mycket över men nu slog det mig vad det var. Jag skall inte försöka mig på någon utredning nu, då trasslar jag bara in mig. Det viktiga är att jag trivs med att träna hos Gail, jag gillar henne och jag gillar även hennes stora fält trots att jag tycker de är jobbiga, jag blir nästan svettig där. Jag tror att vi är lyckligt lottade i SDV som har så många duktiga instruktörer. Det finns gott om möjligheter till träning och utbildning.

Nu ligger "den duktiga (ännu icke godkända) vallhunden" i soffan och sover gott.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Oh, så duktiga ni varit!!
Visst har du rätt i att det går så mycket bättre om man trivs med omgivningen och miljön. Man sugs in i ett lugn och hjärnan och kroppen hinner kommunicera med varandra OCH i rätt tid liksom.

Postat av: gail

nu är du där igen mona!!!!! varför kan du inte vara med på en träningskväll?? det är precis det du ska göra, ut och träna på andra får och tillsammans med andra glada vallare. kom ihåg "du är inte rädd, du kan valla" vi kan gå på samma träning du och jag och hålla varandra i handen om du vill :0) eller så kan du komma hit när jag har en träningsdag. hur har du det den 2/6? vi ska träna på stora fältet ihop med ylva, irene m flera

2007-05-21 @ 21:19:23
Postat av: Mona

Tack Heléne, Du är alltid uppmuntrande. Jag ser att Du förstår hur jag fungerar, precis så är det.
Synd Gail, det är 2-3/6 som kursen med Eva Hallberg är. Jag kommer gärna en annan gång om jag får. Vallveckan är 2-8/7 men för övrigt är jag ledig. Annars får Du nog komma och hålla mig i hand.

2007-05-21 @ 21:41:34
Postat av: Kicki

Jo, jo. Kan du tänka dig...2 inlägg på raken. Det har inte hänt sedan Sundsvall brann! Jag är ofta inne och stökar här och tittar vad du har för dig. Kanske antar jag din utmaning ;-)

2007-05-24 @ 22:38:53
URL: http://minversion.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback