Lugn och ro

Nu har fåren varit 3 dagar i sin nya hage. Tassa och jag har varit där och tränat vallning två gånger och skall väl dit även idag. Jag har varit lite orolig, det har varit kallt på nätterna och det vet jag att fåren klarar men det har varit blött också och det är värre. Jag har en tendens att oroa mig för djur och nu har jag tänkt att de kanske blir dåliga i magen när de plötsligt får så mycket bete, som dessutom är blött, det har ju regnat då och då. Men med tanke på att de knappast åt det grova höet, som de hade så är det kanske ingen fara. De letade ju upp de grässtrån, som fanns i deras hage. De såg inte ut att må dåligt igår i alla fall, och de är inte hungriga nu. Det har ju varit torrt periodvis så gräset torkat. Det finns också gott om träd där fåren kan söka skydd för regnet, bl a några stora granar som är täta.

Nu har jag gjort det mesta, som blivit efter medan jag jobbat med stängslet, jag har städat, klippt gräset och tvättat bilen. Bilen tog jag före kl 7.00 i morse, efter hundpromenaden. Jag tänkte på sommargästerna intill som låg och sov, hoppas de inte vaknade men det hörs kanske inte in. Det är skönt att få allt det där gjort, bilen var värst, jag har ju kört hö, stolpar, spett och en massa andra dammiga, lortiga, leriga grejer. Dessutom kör jag mycket på grusväg, där blir bilen lortig vare sig det är vått eller torrt.

I går kväll tyckte jag det luktade s..t när Tassa kom fram till mig. När jag klappade henne kände jag att det fanns något fasttorkat på hela hennes rygg. Hon är tokig i att rulla sig i olika sorters avföring och annan gegga. Det är bara att ställa henne i duschen. Nu blev jag tvungen att schamponera henne och då försvann väl Frontline, som jag haft på henne mot fästingar. Förresten vet jag inte om fästingarna har börjat gilla Frontline för hon har fått flera stycken trots att hon haft det på sig. Jag kanske blir tvungen att ta till Scalibur (eller vad de heter, de giftiga halsbanden). Inte nog med att de är giftiga, de är ju vita också så det blir även fult.

Jag har pratat med en man, som har bildat ett företag, som heter Hustomten, om hjälp med fårnätstängsel och fixa i lagården så det passar för får. Det var helt omöjligt att sträcka fårnätet när jag var ensam och det där att "bygga om" är jag inte heller så bra på. Han tar en rimlig timpenning men det blir dyrt ändå. Han kommer och tittar så får vi prata om saken. Det är en sak att göra något som är väldigt jobbigt men som man klarar av men något helt annat att försöka göra jobb som man inte klarar. Jag har väl satt 20 meter stängsel med fårnät och det är alldeles vågigt, det känns ju inte bra. Å andra sidan är det fråga om att få fram pengar. Får väl tjata på cheferna på behandlingshemmet så jag får jobba mycket. Jag hörde när jag pratade med "hustomten" att han vill göra ett perfekt jobb. Jag vill ju att det skall se bra ut och hålla för fåren men det behöver inte hålla 20 år, så länge kan jag omöjligt orka hålla på. För övrigt känns allt lugnt och skönt just nu men måndag kör jag igång igen.

Nu har vi varit hos fåren och vallat lite. Det verkar inte som det skulle gå att lära Tassa fråndriv, att gå rakt mot fåren. Konstigt, när hon vallar dem på vägen går det hur bra som helst. Hon gick jättefint hela vägen när vi vallade fåren till hagen men i hagen verkar det vara omöjligt för henne att flytta dem rakt. Visst, vi kom runt hela hagen men rätt som det är så är Tassa på väg fram, om det är för att kolla huvudena eller driva fåren till mig eller vad det är för något. Obegripligt???? På torsdag har jag bokat tid hos Gail. Hoppas hon fått svar på alla undersökningar då och att de säger att allt är bra. Jag vill ju inte ställa till så hon blir sämre. Om allt är bra och jag kommer dit så tror jag säkert att Gail kan hjälpa mig. Det brukar faktiskt gå mycket bättre med fråndriv hos Gail, hur nu det kommer sig. Kanske jag borde hålla upp helt med den träningen ett tag och se vad som händer. Jag får försöka träna något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback