Trevlig träning

Idag har vi varit hos Gail och tränat. I ett envist duggregn och blött gräs. Jag, som inte smort in skorna som jag borde, blev plaskvåt om fötterna. Jag kände hur det kippade i skorna vid varje steg jag tog. För övrigt gick träningen i stort sett bra förutom några tabbar, som jag gjorde. Ibland hann jag inte med, ibland missförstod jag Gails instruktioner. Jag klarar endast att minnas instruktion om några få moment i taget. Jag är tvungen att fråga emellanåt: "vart var det jag skulle se´n?" och liknande. Det är nog inte lätt att vara instruktör då. Men Tassa var riktigt duktig. Det var bara en gång som hon tog fel på höger och vänster. Det är sällan hon gör det men den enda gången ledde det till att fåren sprang åt fel håll och stack hem. Vi hade hållit på en bra stund då, Tassa var trött i huvet och fåren var säkert trötta på att springa omkring, så det gjorde inte så mycket. Gail tyckte nog inte vi hade hållit på så länge men jag vet hur Tassa beter sig när hon blir trött och hon blir trött rätt fort. På hemvägen kom jag på att någon (kanske det var Ewa) konstaterade att det var bra att Tassa blev trött i huvudet, det tyder på att hon koncentrerar sig och det kan ju ligga något i det. Hon gjorde just inte det tidigare utan sprang mest.

Vi fortsatte i en fålla nära huset med precisionsövningar, det gällde att driva fåren i bestämda riktningar, t ex "till vänster om saltstenen" och liknande. Det skulle nog vara så nära som möjligt men jag var nöjd om de gick till vänster, även om det var några meter ifrån. Jag har aldrig trott att vi skulle klara något sådant. Det är uppenbart att Tassa tycker det är roligt med utmaningar, hon jobbar verkligen seriöst då. Kontentan av det hela var att fråndriv gick riktigt bra idag. Vi hade bara tre får, otroligt springiga, så fort Tassa rörde sig började de springa. Det är jättebra för oss med sådana får. Mina får struntar totalt i Tassa numera. Hon får gå alldeles inpå dem och nästan knuffa igång dem för att de skall röra sig. De kan bara gå åt sidan och börja beta när hon skall fösa dem. Det är ju inte så lätt att få fråndriv att fungera då. Det kändes ju lite snopet när Tassa gick åt fel håll och fåren sprang hem. Inte förrän i bilen hem kunde jag summera hela träningen och känna att jag var mycket nöjd. Det går bra på hämt också men det är fortfarande svårt att få henne att stanna vid upptaget. Jag måste också försöka träna på andra får lite mera, Gails springiga får tror jag är jättebra för Tassa och mig om vi skall få drivningen att fungera.

För övrigt är jag hjärtligt trött på allt regnande. På något sätt måste jag få hagen, där mina får går, betesputsad. Gräset är jättelångt. Jag skall höra mig för om någon kan göra det och vad det kostar. Annars kan jag göra det själv med trimmern men det är så jobbigt så jag drar mig för det. Igår klippte jag under tråden och kunde inte lyfta höger arm på kvällen, idag har jag ont i nacken, ryggen och höger arm. Jag har ingen annanstans att träna vallning heller än hagen och med så långt gräs fungerar det inte. I morgon skall jag hämta virke för att bygga om i lagården, det känns ju lite roligt. Jag skulle behöva jobba mycket eftersom jag har så mycket utgifter nu men nu får jag sällan något jobb. De har ringt några gånger om nattjobb men flera dagar blir förstörda för mig om jag jobbar en natt. Men får jag inget annat så får jag väl ta det.


Kommentarer
Postat av: gail

ni gjorde många fina saker idag mona och tassa. det går framåt. kom ihåg bara "titta på fåren"

2007-05-30 @ 21:36:41
Postat av: Mona

Tyckte jag stirrade på dem hela tiden. Men det räcker kanske inte att bara TITTA på fåren......?

2007-05-31 @ 08:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback