Vallkurs på Dömsta

Vi har just kommit hem från Dömsta. Som vanligt (?) gick det bra. Till att börja med inledde Joel med att säga att han inte tyckte det såg bra ut när alla kom in för det var hundarna, som kom in med sina ägare. Jag hade visserligen hunden kvar i bilen men det hade annars varit samma sak här. Han visade oss hur vi kunde ta kommandot över hunden sedan fick vi träna på att gå in med hunden bakom oss. Det är ganska otäckt med sådana övningar tycker jag. De visar alltid att det är ägarens (mitt) fel när det går dåligt. När jag tog itu med Tassa gick hon hur fint som helst bakom mig!!!! Vi börjar sedan alltid med en attitydövning. Joel är noga med att hundarna lär sig att uppföra sig väl mot fåren. Tassa har ju jättefin djurkänsla, hon är nästan överdrivet "artig" mot fåren men hon gör dumma rusningar när hon vänder från vänster till högervarv. Joel trodde att det beror på att jag rör mig för mycket. Jag tycker att jag hört det förut men glömt bort det. Får försöka tänka på det. Jag fick nog höra för ofta i början: "Rör på dig" när jag stod som förlamad i fållan. Då blev det för mycket istället.

Jag fick sedan lära mig hur jag kunde träna Tassa att gå rakt mot fåren för att hon skall kunna gå fint på fråndriv. Flera gånger har det hänt att Joel gett oss uppgifter, som jag tänkt att "det går aldrig" (jag har ju bott länge i Närke) och sedan har det gått jättebra. Jag tycker det ser ut som om Tassa tycker det är roligt med lite svårare saker. Det har faktiskt varit likadant hos Gail, vi har fått svåra uppgifter även där och det har i regel gått bra. Det här att gå rakt mot fåren - jag fick ställa fåren i ett hörn, Tassa i motsatt hörn och mig själv till höger eller vänster i en triangel. Sedan skulle jag smacka fram Tassa rakt mot fåren och beordra henne: "framåt" när hon börjat gå. Jag fick sedan ställa mig på lite olika ställen, till sist bakom fåren, och det gick jättebra. Hon gick väldigt fint rakt mot fåren. Jag skall fortsätta träna den övningen, få se om det kan göra att hon lär sig fråndriv - på rak linje.

Det är kul att valla i Dömsta. Det är alltid en massa trevliga människor med så det är inte bara vallningen. Och Nina är en bra värdinna och lagar god mat. Jag har ju redan tidigare skrivit att det passar både Tassa och mig att valla i ridhus=liten, inhägnad fålla. Vi rör oss mellan ytterligheterna, Dömsta - liten fålla och Gail - enorma fält. Men det brukar ju gå bra även hos Gail så vi är kanske på väg att lära oss. Jag försöker också tänka på att peppa Tassa så hon skall tycka att vallningen är kul. Det tyckte hon i dag.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Åh, vad avundsjuk jag blir. Vill också gå på kurs, lära mig saker och få beröm ;). Tassa verkar vara en riktig guldklimp och du, vilken tur ändå att det är vi förare som gör fel. Tänk vad tragiskt det skulle vara om det var hunden det var fel på!!
Ge nu Tassa en stor puss från oss (om det är OK att göra det med en arbetshund?!?)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback