Skönt med vallhund

Tänk så smidigt det går att ta in fåren med vallhund. Jag har ju så få djur och dessutom gott om tid så jag kan ta in dem själv men det går betydligt snabbare och lättare med hjälp av hund. Jag blir också så förvånad att hon vet vad hon skall göra. Jag bara säger till Tassa: "Hämta fåren!" så sticker hon iväg efter dem och föser in dem. Jag blir ju efter och när jag kommer fram så står Tassa i dörren och vaktar så de inte ska gå ut igen.

Även om fåren glömmer sig kvar ute så ser det ut som om de trivs i lagården. För min del så tycker jag att det fungerar jättebra. Jag hade ju tänkt att de skulle kunna gå ut och in själva men det är inte så bra eftersom de som bor på gården har sitt vatten (hydrofor?) i lagården. Det spelar dock ingen roll eftersom fåren kan gå in under tak och jag kan ha halm där åt dem att ligga på och hö åt dem att äta. Där kan de söka skydd under dagen om det regnar eller snöar och så får de komma in på kvällen så inte lodjuret (eller vargen) kommer åt dem. Visserligen blir det väl så att jag får två ströbäddar att mocka ut men den dagen, den sorgen.

I kväll har jag tänkt gå och lyssna på en man som skall berätta om räkning och märkning av rovdjur. Jag trodde att han skulle lynchas men några som jag pratade med trodde att man skulle lyssna på honom. Däremot tyckte de att det var slöseri med pengar att betala en massa för att räkna och märka rovdjur. Det kan ju tyckas så, jag har inga klara begrepp om det är bra eller dåligt, jag har nog alltid trott att det var viktigt. Kanske jag begriper mera om jag går och lyssnar på föredraget. Det är hembygdsföreningen som anordnar det.

I morgon kväll skall jag åka till Fellingsbro. Länsstyrelsen har anordnat studiecirklar för fårägare i trakterna runt Lindesberg. Där finns både de som haft får länge och nybörjare samt allt däremellan. Vi har varit på olika ställen, några har några få tackor och andra har flera. Vi har hållit på sedan förra våren och det har varit mycket givande. Det har varit intressant att se hur de andra ordnat för sina får och att få höra hur man klarat betäckning, utfodring, lamning, bete m m. De som varit med längre har haft nytta av att få lära ut och kanske tänka efter lite och vi som är nybörjare har lärt oss mycket av de som haft får länge.

Kommentarer
Postat av: Ewa o Tea

Vad ni jobbar på bra.Det blir stor skillnad när man har egna djur.Lär sig fort rutiner och tycker om att känna sig behövda.Nu kanske du förstår att Tea vet vad som ska göras.Man blir aldrig klok på vad mycket dom har i sig som vi inte vet. Ewa

2007-11-20 @ 20:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback