Bråfors Cup 2

I går var vi på Bråfors Cup och hade jätteroligt. Jag skall inte beskriva vad vi gjorde, det såg jag att Ewa hade gjort mycket bra: så det kan man läsa där.
  http://samewa.blogspot.com/
Hon beskrev endast sitt eget lag förstås. Vårt lag gjorde samma sak, fast mycket snabbare och vann alltså. Där var ALLT perfekt. Nåja det är ju inte så lätt att beskriva sina tillkortakommanden, det vet jag minsann.

Efter tävlingen var det korvgrillning och trivsam samvaro. Det är alltid trevlig stämning i Bråfors och i SDV. Efter alltsammans fick de som ville, låna fårflocken och träna lite extra eftersom tävlingen gick fortare än planerat. Jag gick ut tillsammans med Ewa J och eftersom jag inte förstod riktigt vad Ewa ville göra så gick jag mest i vägen. Men Tassa skötte sig och jobbade på så det gick bra ändå. Det var en härlig känsla att se hela flocken "flyta" förbi, något som jag ju aldrig får uppleva hemma med mina 11 djur. (ja, jag har ju förstås 2 äldre tackor till på betäckning, jag bävar för att de kommer hem, då blir det väl slagsmål.)

En liten episod, som jag tyvärr också måste berätta: När vi skulle gå ut på tävlingen tyckte jag att Tassa hade för bråttom så jag ropade "ligg". Hon låtsades som om hon inte hörde så jag skrek lite högre. Samma resultat. Heléne konstaterade att "Tassa vet inte vad ligg betyder". Där har Heléne helt fel faktiskt. Det är så här: Tassa har blivit så högfärdig sedan hon blev Godkänd Vallhund att hon skiter fullkomligt i vad jag säger. Hon låtsas ALLTID numera att hon inte hör. Jag tänkte innan VP att "nu börjar hon lyda riktigt bra så nu ska jag se till att det blir perfekt". Pyttsan, det blev ingenting med det, jag kommer istället av mig helt när hon alldeles struntar i vad jag säger. Men jag skall se till att ta herraväldet, ska bara arbeta upp mig lite sedan tar jag till våld om inget annat hjälper.

För övrigt har Elvis lugnat ner sig. Han jagar inte tackorna längre. Däremot går han omkring och luktar på dem och de blir ibland lite irriterade över hans ofina sätt. Han är fortfarande mest intresserad av pälsdamerna, åsendamerna står ibland och tittar undrande på sin artfrände och kanske också lite avundsjukt. Men det ändrar sig nog, han kommer säkert att bli intresserad även av dem. Han verkar ju förstå vad han har att göra....

Kommentarer
Postat av: Ewa o Tea

Du var inte ensam om att veta vad som skulle göras.Jag och Tea har inte heller vallat så många får förut.Jag tyckte vi löste det bra efter att fått råd av Anna.Vilken känsla det var och Tea och Tassa visste ju hur det skulle göras bara deras mattar bestämt sig för vilket håll de ville gå.

2007-10-29 @ 20:58:11
Postat av: Heléne

Ha,ha,ha, kan inte vara lätt att ha en högfärdig hund. Trots att hon kanske kan vara värd det. Glöm dock inte att hon nog inte skulle ha klarat VP´t utan sin matte.
Det var nog inte bara du som kände att du var i vägen. Jag körde tillsammans med Majsan och Rex och jag fattade inte ett dyft var vi skulle, hur vi skulle eller när vi skulle. Majsan och Rex gjorde ett storjobb som fick flocken att gå och rinna i genom grindarna trots att jag och Lexa motarbetade mer än vi hjälpte till.
Det är inte lätt att veta hur det ska gå till när man aldrig jobbat ihop med ett annat ekipage och så stor flock tidigare. Majsan lät oss prova lite själva efter en stund och då började det gå upp ett ljus för både mig och Lexa.
Håller med om att det är trevligt i SDV.
Synd bara att vi ska bo och vara aktiv så långt i från varandra. Vi ses. Sköt om Er!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback