Fåren är hemma

Nu är fåren klippta, klövarna verkade och alla fåren är avmaskade. Alltsammans gjordes hos Britt.
två fårägare till kom med sina får för att få dem klippta. Vi sparar lite pengar på det sättet och klipparen sparar tid. Det blir bara en grundavgift sedan betalar man per tacka. Jag har lämnat de två äldsta av mina gotlandstackor för betäckning så dem hämtar jag hem omkring Lucia. De jag har hemma nu är mina fem åsenfår och fem styckern tacklamm av gotlandsras. Dem får Åsenbaggen, som jag beställt men inte hämtat än, betäcka. Då får jag förhoppningsvis några renrasiga gotlandslamm, några renrasiga åsenfår och några blandras, som jag inte avlar på. Idag tycker jag det känns som en bra planering, få se vad jag tycker i vår och nästa höst när det är dags för slakt.

Fåren var jätterädda och stressade. Isynnerhet åsenfåren tror jag, de är ju ganska skygga och allt var nytt för dem. Jag tror de tyckte det var skönt att komma till lagården allesammans. Jag hade slagit lite nässlor och torkat, det kastade sig över. De fick också vanligt hö. Jag hade gjort i ordning mineral och slickstenar och de kastade sig över alltsammans. Det är ju bra att de äter, det lugnar. Jag var rädd att de skulle bråka, de är ju från två olika flockar och loika raser men antagligen p g a att de stod en stund, tätt sammanpackade i kärran så hann de vänja sig vid varandra och det verkade som om de kom överens. Jag får väl se om de börjar bråka när de känner sig mera hemma.

Tassa fick inte så många tillfällen att valla idag. När det är klippning och många får och mycket folk så finns det inte tid för orutinerade hundar så då hamnar Tassa i bakvattnet. Hon får jobba när hon är hemma med våra får. I morgon skall vi till Peter så då får hon sitt. När jag lastade av satte jag upp fårnät och grindar så fåren skulle gå direkt in och det gjorde de.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback