Godkänd Vallhund

Det gick vägen i dag, Tassa blev Godkänd vallhund. Hon fick inte mycket poäng men det gör inget, huvudsaken hon blev godkänd. Det är jätteroligt, före VP fick vi många lyckönskningar och nu har det kommit en del SMS med gratulationer. Det tackar vi för. På protokollen både för i går och i dag hade domaren skrivit: "Mycket nervös matte" och det stämde verkligen. Om jag inte varit så nervös hade Tassa helt säkert haft betydligt flera poäng. Jag skulle nog gärna vilja tävla lite för att se om nervositeten går över med tiden, jag tror ju att det är så. Det strulade till sig vid fållan även i dag och jag fick hjälp av domaren. Hade jag inte fått det så hade det skitit sig i dag också. Det hördes ända till publiken hur desperat jag började låta, sade någon. Men domaren dirigerade exakt och Tassa lydde perfekt. Domaren stavade före "framåt en meter", "lite till höger", "framåt en meter till" och se - fåren gick in. Det var flera som fick hjälp på samma sätt så det var inte bara jag. Och även Lennart stod där och väntade och han ropade: "Andas!" och då vågade jag äntligen andas lite. Jag tror att det skulle vara bättre om man fick andas lite medan man går banan.

Jag är väldigt nöjd med både Tassa och mig själv. Jag har fyllt 69 år och aldrig sysslat med vare sig får eller vallhund tidigare och nu har jag klarat att lära mig själv valla (lite) och att även lära upp en hund till VP i fårvallning, det känns rätt bra. Tassa har haft mig att kämpa med, vimsig som jag varit har jag ju påverkat henne också. Ändå har hon blivit riktigt duktig. Nu leker livet ett tag igen, det gör det faktiskt ganska ofta

Att vi till sist lyckades är först och främst tack vare att vi fått mycket hjälp från många, både instruktörer och "vanliga vallare". Jag har fått mycket uppmuntran och "peppning" och det vill jag verkligen tacka för. Jag vet ju inte om jag inbillar mig men jag har absolut en känsla av att "vår" klubb (SDV) är ovanligt bra och att det är ovanligt trevliga och fina medlemmar där. Tack Snälla Ni. Jag har även fått mycket hjälp av medlemmar i SWKK och jag är lika tacksam mot dem. Tack Snälla NI Också.

Kommentarer
Postat av: gail

titta inte på poängen så mycket. det är inte det som gäller. din hund har klarat av vad som behövs för att bli kallad godkänd vallhund. det är när du kliver upp i nästa klass som det gäller. du kommer att bli mindre nervös med tiden. jag kommer ihåg för inte så länge sedan att jag var så nervös att jag inte ville tävla! nu önskar jag att jag hade 10 hundar.
Ofta så handlar det i grunden om dålig självkännsla och att prestations ångesten får ta
överhand
Men har man en plan om hur man ska styra sina tankar när dom drar å sig själv och man ska vara jätte glad och stolt när det går bra! Man ska sikta högt om man vill komma dit! Spara alla framgångar och lyckade tävlingar som må "guldkorn"
och plocka fram dom ur påsen när det inte går så bra. Det ger kraft att ta nya tag
Se din värsta motståndare som en positiv utmaning!....Kan han/hon kan jag

Postat av: Kicki

Jag är så lycklig för din skull!!

Nu ska Grääs och Tassa till IK1!
kram

2007-10-21 @ 18:40:56
Postat av: Ewa

GRATTIS Mona och Tassa till en välförtjänt stämpel och titel!
Inför kommande IK-1 tävlingar kan jag tipsa om att det inte står ett ord i regelboken om att föraren inte får andas ;-)

2007-10-21 @ 19:46:09
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Maria H

Jättegrattis, ni är så himla bra! Pappa Jim är stolt över sina duktiga valpar. Himla snyggt jobb av dig och Ewa. Så himla kul att du nått ditt mål!!! Grattis, grattis, grattis

2007-10-21 @ 20:11:57
URL: http://www.skogsborg.net
Postat av: Helen

Grattis Mona, det var välförtjänt du har lagt ner mycket tid för att få det att fungera. Hoppas att du verligen ger dej själv tid till att njuta nu. Ge Tassa ett stort grisöra det är hon väl värd, ses på tävlingsbanan // Helen, Manne och Ella

2007-10-21 @ 20:18:09
Postat av: Mona

Tack allesammans både för gratulationerna och för att ni har stöttat och hjälpt oss. Nu ska jag jobba två dagar i Örebro och njuta av tanken på att jag har en GK Vallhund. Sedan ska jag nog träna lite för skojs skull men också börja jobba med att vissla och med att få det hela att bli mera perfekt, att hon t ex inte slår över o s v. Skönt att veta att man får andas på IK-1, jag tror att det blir lättare då.

2007-10-21 @ 21:06:52
Postat av: Anita

Hej Mona!
Jag har följt din och Tassas väg mot godkändvallhund på din blogg.
Så ett stort grattis från mig och Bc ligan!

2007-10-22 @ 11:10:04
Postat av: Ewa o Tea

Var i Norge och fick höra att du och Tassa gjorde det.Stort grattis ifrån oss!

2007-10-22 @ 20:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback