Träning inför VP

Nu har Hustomten varit i lagården och fixat en "väg" för fåren så de kommer in i lagården dit de ska. Tills vidare får de vara ute på dagen och jag tar in dem på kvällen. I gårkväll tyckte jag det var ganska kallt men fåren verkade tycka det var skönt och såg ut att vilja vara ute. Jag mår bättre när de är inne så jag tog in dem ändå. När jag åker och jobbar på måndag morgon kommer jag att vara borta två dagar och då får de vara ute. De har ett utrymme under tak där jag har lagt halm åt dem och ställt ett foderbord för hö samt  lite vatten åt  fåren, då får de söka skydd där. Jag vill bara att de skall vänja sig vid platsen så de känner  sig hemma.

Vi har varit ute och vallat dem flera gånger i dag. Eftersom de är nyklippta nu så är de väldigt springiga - och snabba. Det är riktigt roligt att valla nu men fösningen går fortfarande inte perfekt. Börjar de flankera ut år sidorna har jag svårt att få dem att gå rakt. Det känns som mitt stora problem nu. Varje gång har jag låtit Tassa hämta dem först. De har en stor hage nu så det blir ganska långt och Tassa springer för livet. Det syns att hon tycker det är kul. Det går bra när hon kommer med dem, då bestämmer hon ju själv och då går de rakt på. Jag har ett problem till, få fåren runt pinnen. Det går så där. Jag som brukar berömma mig med att kunna höger och vänster, har nästan sagt fel varje gång så det blivit krångligare. Sedan fösningen, när jag ska styra så blir det serpentin. Jag har inte satt upp någon fålla i hagen utan de får gå in under taket, det är en ganska smal gång dit in så det får duga för träning och det funkar bra.

Det är skönt att ha fåren samlade men det blir mycket åkande. Jag har tre kilometer till lagården, åker jag tre gånger/dag så blir det nästan 2 mil per dag. Men det är inget att göra åt. De är lika stora just nu åsenfåren och gotlandstackorna. Åsenfåren är lite äldre medan gotlänningarna är ungtackor, födda i år. Nu när de är klippta ser de ut som rådjur allesammans.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Ni kämpar på bra tycker jag.
Håller tummarna för er!

Postat av: gail

håller tummarna för dig imorgon mona. you can do it :0)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback