Tröglärd

I går var vi hos Peter igen. Han hade byggt upp en VP-bana, som vi fick pröva på. Tassa gör jättefina hämt så det oroar jag mig inte så mycket för. Det kan förstås hända saker där också men det vet jag att hon kan. Jag tycker det är svårt att få fåren runt stolpen men sedan kommer det allra svåraste, fösningen. Sista försöket gick bättre än de övriga. Peter säger att det är jag, (som vanligt) som är för sen med kommandona. I går stod hela fårflocken en bit bort så det var starkt drag till vänster. När fåren gick däråt var jag för sen att ge högerkommando så det blev rena serpentinen. Fåren i Bråfors är ju supersnabba så där blir det svårare ändå. Kan jag klara det så tror jag att resten går bra. Peppar, peppar.

Det svåraste för mig med VP (eller tävlingar överhuvudtaget) är att jag inte bara är sen utan att jag bara står och glor, helt handlingsförlamad. Hur ska jag komma över det? Det är förstås träning som behövs. Det har ju faktiskt inte hänt något med Tassa förrän nu i sommar. Det beror förstås på att det tog så lång tid för mig att lära mig och fortfarande är jag bara precis på tröskeln. Märkligt att det skall kunna ta så lång tid, vi gick ju på kurs hela förra sommaren också och då höll vi bara på och "tröskade" fram och tillbaka utan att någon polett trillade ner. Jag har förstått i efterhand att jag inte tog det på allvar, trodde att instruktörerna skulle lära mig men ansträngde mig inte så mycket själv. Det är riktigt pinsamt.

Min tacka, som varit halt, är tackolov, bra nu.
De går kvar i hagen men jag har gett dem lite havre några dagar nu så de ska klara kylan. Jag tror mig inte om att på egen hand klara att köra dem till lagården. De får stanna där de är till måndag. När de blivit klippta får jag hjälp att köra dem "hem". Det är inte så bra att jag ska jobba lördag och söndag men jag börjar sent i morgon så jag kan ge dem mat innan jag åker. På söndag slutar jag tidigt, kl 16.00, så då hinner jag valla dem till Britt, det är där de ska klippas, så de får stå i hennes lagård över natten. Det hinner nästan bli mörkt så det blir inte så lätt att valla, får väl hänga en lykta på första tackan. Det ska bli skönt när de kommer till lagården, då kan jag sluta oroa mig för att de fryser, är hungriga eller far illa på annat sätt. Då får jag väl börja oroa mig för att det är för varmt eller något annat istället.

Kommentarer
Postat av: Helen

Läser och följer dina framsteg, vår guru talar även han om att det går bra. Så ta och luta dej tillbaka, med ett bra hämt är mycket vunnet. Du blir lugn och i och med det så går det att styra sig runt banan på ett mer självsäkert vis. Vi tror på dej och jag lovar att vi ska hålla tassar och tummar för dej, själva tävlar vi i Järfälla den helgen, Men ska se till att jag får rapport. Så lycka till en en gång //
Helen, Manne & Ella

2007-10-12 @ 21:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback