Vi har vallat får utmed bilvägen idag

I dag har Britt och jag föst Britts 10 tackor (ja egentligen hennes 9 och min 1), som vi vallade till bete i våras, tillbaka hem. Det är fem kilometer efter trafikerad väg. Britts hund Nell var med hela tiden men hon höll sig i bakgrunden så det var mest Tassa som vallade. Det syntes väl att hon förändrats mycket sedan försommaren när vi vallade iväg dem. Hon gjorde inga konstiga saker nu utan vallade dem lugnt och säkert hela vägen. Hon såg till att få med alla och försökte inte någon gång springa runt fåren för att ta dem till mig eller något annat tokigt. Det enda är att Tassa blir lite less när det går framåt i lugn takt, det ser ut som om hon tycker det blir tråkigt då. Hon bara lunkar med. När tackorna gick ner från vägen och ut på ett fält med gott gräs, det tyckte Tassa var kul, då tände hon till och blev intresserad. Och hämtade tillbaka fåren jättefint.

När vi sedan kom hem med tackorna fick de syn på ett gäng ungtackor i en hage bredvid och några lyckades ta sig in där. Det var deras barn så det blev ingen osämja men de skulle inte dit. Vi fick sätta upp en fålla och fösa in dem i för att få tag på dem, som sprang in och ta ut dem och återbörda dem till kompisarna. Även då skötte Tassa sig exemplariskt (nästan i alla fall, hon stod i vägen en gång när jag glömde kolla var hon var så det var ju mitt fel). Hon låg och vaktade när jag sade till henne och hon fick tillfälle att öva drivning på stor flock. Hon var jätteduktig, hon klarade allt på ett bra sätt.

Tassa var lite "flåsig", när vi kom fram, det är uppförsbacke hela vägen. Almhöjden gör skäl för sitt namn, det ligger väldigt högt. Tassas matte var dock värre, jag var ganska slut men eftersom jag också tyckte det var roligt så blev jag snabbt pigg igen. Att Tassa tyckte det var roligt syntes på henne. Jag tror att hon kände sig väldigt duktig. Jag har ju även tidigare tyckt att det gått bra när hon har gjort liknande saker men man kunde se att hon mognat och lärt sig hur hon skulle bete sig och hon arbetade mycket mera "proffsigt" i dag.

Nu har jag tagit en dust med digital-TV igen. Jag har ju installerat telias digital-TV via bredband. Det tog lite tid och ett par samtal till supporten innan jag fick till det. Efter det har det krånglat och jag har trixat på alla möjliga sätt för att få det att fungera. Jag hoppade över DVD-spelaren, som jag ju tyckte var svår även när jag hade "vanlig" digital-TV men då fick jag den till sist att fungera perfekt. Det har jag inte lyckats med nu. Först fick jag varken bild eller ljud, så lyckades jag få bild men inget ljud, ljud men ingen bild och till sist har jag lyckats få både bild och ljud med DVD-spelaren inkopplad i systemet s a s.. Problemet är bara att det varken går att spela in eller spela upp på DVD-spelaren. Jag vill snart inte vara kvar i detta århundrade längre, det var mycket enklare på 1900-talet. Då gick det alltid att trycka på några knappar på måfå och till sist fungerade det. Nu är det mycket svårare, nu klarar jag inga installationer även fast jag följer instruktionerna, i varje fall inte genast, det tar timmar för mig innan jag kommer rätt. Usch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback