Alla lammen är märkta

Nu är min hage i stort sett klar. Jag har lite problem med grindar. Saken är den att min hyresvärd måste kunna köra med traktorn och hämta hö på logen. Mina får måste gå över vägen för att komma ut och jag vill att de ska kunna gå in i lagården och äta, dricka vatten, söka skydd för regn o s v. Därför har jag gjort en gång över vägen med fjädergrindar som jag planerar att ha el på. De grindarna måste min hyresvärd kunna öppna lätt och istället stänga till hagen och till lagården med samma grindar, medan han kör förbi. Det stämmer inte riktigt med längden mellan grindarna och jag måste lösa det på något sätt. Sedan är det klart och fåren kan gå ut. Jag önskar att de sista två tackorna skulle ha lammat innan jag släppte ut dem. Vi får se hur jag gör.

Jag har gjort lammkammare idag. Det var nog onödigt tidigt men det är lika bra de vänjer sig. Ewa gav mig råd om gammeltackan, som blev lite hängig och fick dålig matlust efter lamningen. Jag har faktiskt gett henne selen men det var nog inte det som var problemet. Jag har blandat Selén i fodret enl konstens alla regler och gammeltackan har fått äta kraftfoder i eget rum så hon bör ha fått i sig tillräckligt. Nej, jag tror kanske bara att hon var trött och slut. Jag funderade på att ge henne Energibalans, som brukar vara bra, men jag gjorde inte det för jag ville inte bråka med henne. Jag stödmatar ju hennes lilla tacklamm och hon blev lite orolig i början och undrade vad jag gjorde med hennes unge. Hon är en väldigt kärleksfull mamma och oroar sig för sina barn. Tackan har kommit över sin foderleda och vräker i sig kraftfoder, som de andra, fast i eget rum förstås. Hon äter lite saktare, hon vet väl att man ska tugga maten ordentligt. Nu verkar hon ha vilat upp sig och ser mycket piggare ut så jag tror inte det är någon fara med henne.

Nu har flera av mina lamm hängöron. Jag har märkt dem alla och märkena tynger ner deras små öron. Men det var ganska enkelt att märka med aluminiummärkena, mycket enklare än med de stora gula plastmärkena. Jag struntar i om de blir svåra att läsa om fem, sex år. Då har nog inte jag några får längre. Det är fantastiskt med de små lammen, De är så underbart söta. Jag skulle kunna stå och titta på dem hela dagarna, de är verkligen roliga att se på. Jag hoppas dock att jag ska kunna minska ner på min tid i lagården snart. Jag åker dit kl fem första gången och sista gången för dagen omkring tio-, elvatiden. Det blir lite för lite sömn emellan, i regel bara fem timmar, det är för lite för mig, jag är trött hela tiden. Jag är dessutom sådan att jag oroar mig, den ena tackan som väntar får troligen tre eller t o m fyra lamm. Då är det oftare problem vid förlossningen och därför vill jag ju gärna att hon lammar när jag är i närheten så jag skulle helst vara i lagården dygnet runt. Får hon fyra lamm kan det bli problem av annat slag eftersom det är en tacka till, som väntar. Jag beställde bara 20 märken och ångrade mig nästan för att jag tog så många. Kunde aldrig tro att det skulle bli så många lamm, nu har jag ju bara fyra märken kvar. Men det går väl att beställa flera antar jag, löjligt bara om det fattas ett. Jag var ju dum som ville ha årtalet med så jag börjar med 08. Det hade ju varit bättre att bara börja med nr 1, då hade jag kunnat fortsätta nästa år med t ex 00022 t ex. Men det är klart, man ser direkt hur gammalt fåret är när årtalet finns med.

Kommentarer
Postat av: gail

hej mona, har du tittat på tackans tänder? kan vara det som spökar kanske om hon är gammal


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback