Bara tre kvar att lamma

Oj, det lammar och lammar och lammar. Idag kom tre stycken. En väntade på mig i morse. Jag kom strax före fem och hon satte igång nästan genast, precis som om hon hållit sig tills jag kom. Det var en "Åsenpäls", en tacka förstås. Jag gjorde klar henne, åkte hem och åt frukost och när jag kom tillbaka så var det dags för nästa. Det var min äldsta Åsentacka, som jag oroat mig för, hon börjar ju bli lite till åren, sex år. Efter vad jag läst ska det vara i överkant för lammande tackor. Det tog lite längre tid än det gjort med de övriga. Hon är också extra rolig, så fort jag tittade på henne så ställde hon sig och såg oskyldig ut, "jag lammar inte", men till sist klarade hon inte det utan var tvungen att fortsätta ändå.

Den tackan är också duktig mamma, som de andra Åsentackorna, men hon ville inte att ungarna skulle äta på henne. Ungarna var pigga så jag tog för givet att det skulle gå bra eftersom tackan verkade så duktig så jag åkte hem en stund, åt lunch, rastade hundarna o s v. När jag kom tillbaka efter tre timmar så skrek hennes ungar och sprang omkring i boxen. När jag kände på deras magar så kände jag att det fanns ingenting där. Det var då jag upptäckte att tackan inte stod still så ungarna kunde äta. Jag försökte hålla tackan men hon bara vägrade. Det var omöjligt att försöka få ungarna att äta och samtidigt hålla tackan så jag fick binda upp henne. Hon kämpade allt hon orkade för att komma loss men fick ge sig till sist. Jag fick också ta i allt jag orkade. Jag jobbade på med ungarna, mjölkade ur en del och såg till att ungarna fick äta.

Under tiden jag höll på med matning så hörde jag en annan unge som skrek förtvivlat. Jag antog till sist att någon lyckats ta sig upp på foderbordet eller något sådant och gick och tittade. Då visade det sig att en av de äldre Gotlandstackorna, som varit borta och blivit betäckt med Gotlandsbagge, hade fött en unge. Det var den som skrek.. Ut med en tacka som stått i lamningsbox två dagar men som jag tyckte skulle ha en dag till. Hon fick ge sig ut bland de andra och in med den lammande tackan. När hon väl kom in i boxen fick hon så småningom två lamm till. Jag har ju hoppats att jag skulle slippa någon "trelammare".

Fortsatte med matningen medan Gotlandstackan fick slicka och göra sina lamm fina och låta henne försöka mata dem själv. Det visade sig att hon inte klarade det. När jag matat Åsenlammen klart fick jag fortsätta med de tre Gotlandslammen. Då var jag helt slut, ringde Britt och nästan grät och talade om att det var kaos. Britt sade att "Jag kommer med kaffe och mackor och går en tur med alla hundarna." Det kändes jättebra. Sedan gick det bra med fortsatt matning så när Britt kom hade alla tre gotlandslammen ätit och det var lugnt i lagården.

Skönt att det bara är tre kvar. Nu är klockan 22.00 så jag ska åka till lagården igen och se om någon behöver matningshjälp.

Kommentarer
Postat av: kerstin

Underbart med lammningen på våren. Har fått två bonuslamm i år, hade inte räknat med att fortsätta med lammning längre. Vi har bara fem tackor till trevnad och för att hålla hagarna fina. Väntar på det tredje, får se när det kommer.
Allt gott
K.

2008-04-11 @ 13:18:23
Postat av: Heléne

Vilken bra vän. (Britt)
Blir lycklig när jag läser om
hennes reaktion när en (se dig framför mig)
halvt hysterisk väninna ringer och ber om råd.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback