Gräsbränning

Idag har jag fått hjälp av min "ladugårdshyresvärd", hans vuxna son och en granne att bränna gräset på det som ska bli mitt "välkomstbete". Det är fritt från parasiter eftersom inga får någonsin betat där. Det är också 10 år sedan kor betade där och gräset har växt manshögt varje sommar. Jag förstod inte hur det skulle kunna växa upp något ätbart gräs där så jag kom på den geniala idén att bränna det gamla gräset. Det var nog bara jag som var entusiastisk men jag lyckades ändå få med några till hjälp. De var mest oroliga för att det var för torrt och att elden kunde sprida sig. Nu brände vi så tidigt så det hade inte hunnit bli så torrt, det var faktiskt problem ibland att få det att brinna. Får det fortsätta vara varmt nu så kommer gräset att växa där nu.

På tisdag kommer F:a Hustomten och sätter upp stängsel åt mig. Det kommer förstås att kosta men det kan inte hjälpas, jag orkar inte sätta upp det själv. Bara att hoppas att det inte blir som sist, efter påsk hade han bokat in stängsling hos mig och då smällde det till och blev ordentligt kallt så det gick inte att sätta stängsel då.

När jag kom till lagården ikväll för att titta till tackorna och lammen innan jag skulle ut och bränna gräs så stod där två nya fina lamm i boxen igen. Det var en av åsentackorna som lammat, hon har lammat tidigare och det syntes tydligt att hon visste vad hon skulle göra. Det var två svarta lamm med vita huvuden, EN TACKA och en bagge. Jättefina lamm, pigga, de hade redan börjat äta. Min äldste son fyller år idag, hur mycket han fyller ska vi inte tala om, då blir jag bara påmind om hur gammal jag är. Han heter Mikael (förstås, det gör alla killar i hans ålder) så lammen får heta Mikael och Mikaela. Fortsätter det så här så kan det nog bli någon tacka åt Heléne.

Jag blir mer och mer förtjust i Åsenfåren, de är verkligen trevliga. Och duktiga mammor. Även om den som lammade först blev störd i sitt moderskap (det rådde ju inte hon för) så är hon nu en otroligt bra mamma. Hon släpper inte sin lilla tjej ur sikte och om någon annan tacka så mycket som tittar på lammet så går mamman emellan. Hon är väldigt rädd om sin unge.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Då håller jag tummarna för fortsatt tack-nedkomst.
Själv gruvar jag mig lite för stängsluppsättningen.
Ca 1km långt ska det bli, är tanken.
Men vi är ju unga, hi,hi!
Skulle vara kul att träffas. Det var ett tag sedan.
Krama hundarna från oss.

Postat av: Ewa

Det är så roligt att läsa att det går bra med lammandet och att "mina" gamla flickor sköter sig. De ÄR bra mammor och de ÄR trevliga :-)

2008-04-04 @ 19:42:05
URL: http://web.telia.com/~u74701590/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback