Snart blir dagarna längre

I förrgår kväll var jag till Kloten på ett möte som Länsstyrelsen bjudit in till. Det handlade om hur man förebygger ev vargatacker. De oändliga hatdiskussionerna om varg är jag inte intresserad av, ett sådant möte kommer också i februari. Det är till för jägarna. Det var egentligen inget nytt som framkom men intressant ändå. Jag ville veta mera om  Klotenvargarna, som fått valpar i år. Kloten ligger bara 15 km härifrånn och jag antar att reviret sträcker sig ända hit. Jag har funderat lite varför alla vargar slagit sig ner här i trakterna, ja i hela mellansverige. Det beror på att det första vargparet hamnade här i trakterna och sedan har de etablerat revir runt omkring. Tikarna "kommer först" och de är inte intresserade av att gå så långt bort, så nu finns de häromkring allesammans. De kommer säkert att uppfylla även södra Sverige så småningom. I norr däremot, i renbetesområdet, har man beslutat att man inte vill ha varg så där kanske det kommer att ta längre tid.

Nu är det bara 16 dagar kvar till vintersolståndet, sedan vänder det och blir ljusare igen. Det dröjer förstås ett tag innan det märks men jag tycker ju att tiden går fort så det är snart lamningsdags. Jag vet inte hur det blir med lamningen denna gång. Min bagge har fått flera damer, han hade tre från början, sedan fick han två till (som inte är mina tackor men de blir nog kvar över lamningen också). Efter ytterligare någon vecka tyckte jag att de två gorlandstackorna, som gick med åsenfåren i vallgruppen var så företagsamma, de tog alltid för sig och knuffade undan de mindre åsentackorna, då fick även de gå över till betäckningsgruppen. Nu blev det ju ingen brunstsynkronisering alls så nu kommer lamningen säkert att bli utspridd över lång tid. Baggen verkar nöjd. Han har borstat upp sig och ser riktigt mallig ut numera. Från början var han så ödmjuk och tillbakadragen men nu kommer han alltid springande först av alla, när jag kommer in till fåren. Och han bär huvudet högt och ser så stolt ut.

Nu har vi inte vallat på några dagar igen. Tassa har bara vallat ut ungtackorna och hämtat in dem på kvällen men vi har inte varit ute och vallat ordentligt. Dels har jag inte haft tid och dels har det varit omväxlande blött. lerigt och blötsnö. Det är så blött i hagen så det är inget bra för fåren att gå där. Hemma har jag satt upp adventsstakar och stjärnor och t o m bytt gardiner i köket. Något mera tänker jag inte göra när det gäller julstök. Får väl kanske städa lite mer ordentligt än vanligt förstås. Jag ska jobba både en del före jul och julafton och nyårsnatten på Runnagården. Det kan säkert bli en del även på Rällsögården så jag blir inte hemma så mycket. Jag gillar i alla fall julen, det är vackert ute med alla ljus och när julen väl infaller blir det fridfullt och man äter lite gott och det är bra på TV. Numera är jag fullt nöjd med det. Barn och barnbarn är spridda så det är omöjligt att samla dem som man gjorde förr och det blir ju onekligen mycket lugnare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback