Mulet, dimmigt, rått, regnigt och på väg att bli mörkt men ändå roligt att träna

Det blir inte mycket vallträning nu, det är fortfarande isigt i hagen och det har dessutom varit hård skare på vissa ställen. Nu är väl (förhoppningsvis) fåren snart högdräktiga dessutom, så då blir det inte så mycket mota med dem. I går var vi i alla fall hos Peter och tränade. Det var jättetrist väder, mulet, dimmigt, rått, regnigt och på väg att mörkna. När jag kom dit tänkte jag att det vore nog skönt om det var fel dag men det var det inte utan det var bara att ge sig ut i hagen. Jag slutade snart frysa och märkte inte vädret. Jag börjar misstänka att Peter tänker ut träningsmoment där han även får mig att springa.

Vi tränade "dolda hämt". Inte ens jag visste var fåren var ibland. Peter gick in i skogen med dem och Tassa fick leta på dem. Det var rena kurragömmaleken. Tassa var jätteduktig och hittade dem varje gång. När jag började tänka att "Nu har hon nog missat dem, undrar var hon är" då kom fåren fram ur skogen och Tassa efter. Sista gången fick hon leta en stund men gav sig inte. Hon kom ut ur skogen och kollade var jag stod och sedan letade hon vidare. Det märktes att hon tyckte det var roligt. Hon gillar verkligen när hon får hämta får och komma till mig med dem. Jag kanske skulle lära henne att hämta något annat och komma till mig med????

Vi tränade också lite delning. När vi väl fått flera grupper fick hon fösa iväg dem åt olika håll, Tarzan tog dem tillbaka och Tassa föste iväg dem igen. Hon har ju haft lite svårt för det, ville helst fösa ihop dem men ju mer hon tränar på att gå bort med en grupp desto bättre går det.

Hemma tränar vi mest i lagården. Att hon ska hålla fåren medan jag ger dem kraftfoder och det är fortfarande svårt. Hon ligger ju kvar och så länge det inte händer något så står fåren också kvar. Så fort jag kommer med hinken tränger sig fåren fram och då låter Tassa dem gå. Det är svårt att veta hur man ska träna det. Jag har börjat stå med Tassa, gå lite bakåt och då tror fåren att "nu hämtar hon hinken" och kommer fram. Då rusar jag fram och föser tillbaka dem tillsammans med Tassa. Då verkar det som hon förstår vad jag vill.

Tassa löper fortfarande. Trots att hon jobbade hårt i går så tog hon sig tid ett par gånger att springa fram till Tarzan och "ställa upp sig" men båda två lydde när vi röt åt dem. Inte så kul med "Border Kelpie" precis.

Kommentarer
Postat av: Ewa J

Hej Mona! Vad mycket ni har lärt er,delning och dolda hämt.Jag själv har fastnat med Tea.Det är någonting som inte stämmer.Fast skam den som ger sig,jag kämpar på för fullt.Hoppas att vi kan träffas framöver (verkar vara vårlikt fast man vet ju aldrig) Ewa o Tea

2008-02-25 @ 21:16:16
Postat av: Johan

Hej!

Jag är engagerad i en sida som heter Silvergen.org och undrar om du inte skulle vara intresserad av att ha en kopia av din blogg hos oss med? Jag tror våra besökare skulle uppskatta det! Kika gärna på www.silvergen.org och se vad du tycker!

MVH / Johan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback