Vår?

Tassa och jag har varit ute och (försökt) träna vallning idag. Tyvärr måste jag säga att det gick inget vidare. Hämt gör hon perfekt. Flankeringar är hon jätteduktig på. Allt annat blir bara skit när vi tränar här hemma. Fösning, drivning eller vad det nu kan heta, fungerar inte alls. Hon får inte iväg fåren och jag fattar inte varför. De sprang ju så fort hon visade sig för ett tag sedan. Vi har förstås inte tränat på flera veckor för att det har varit snö, skare och isigt i hagen. Vi försökte också träna lite delning men det gick inte heller. Hon vill gärna springa när vi ska gå sakta och vänta på lucka och sedan är hon alldeles för seg för att hinna få iväg fåren. Det går ju så bra på Peters får, är det kanske för att de är segare samtidigt som de faktiskt kan tänka sig att dela på sig. Det kan inte mina, vi får iväg dem en bit sedan rinner de tillbaka innan vi (Tassa) hinner blinka.

Jag måste börja träna fålla också, det är något som jag är dålig på. Tassa är mycket bättre men det hjälper ju inte när jag inte kan. Mitt stora problem är att jag har för bråttom och sedan blir jag nervös när det inte går som jag vill. Fast jag vet att det går bra om jag tar det lugnt. Malteserkors har jag aldrig försökt, fattar knappast hur det går till, men det är klart att det kan vi ju inte heller.

För övrigt har jag jobbat en del på sista tiden och känner mig trött och sliten - det kanske är därför som inte vallningen funkar. Jag måste passa på och jobba nu, dels har jag haft mycket utgifter nu och dels kommer jag inte att kunna jobba i april och maj OM det nu blir några lamm. Än syns det inte något på tackorna att de skulle vara dräktiga. Nästa vecka kommer fårklipparen, då blir det väl kallt förstås. Jag fryser så hemskt när fåren är nyklippta. Det är lika som för mammor med små barn, mamma klär på barnet när hon själv fryser, jag tar för givet att fåren fryser när jag gör det.

Äntligen har det mesta av snön försvunnit. Nu vill inte jag ha någon snö utan hoppas att det får vara bart nu. I övermorgon börjar mars så nu kan man ju faktiskt börja hoppas på vår på allvar.

Kommentarer
Postat av: Ewa

hej Mona! Du är välkommen hem och träna om du vill. Min lamning börjar vilken dag som helst så det kan vara svårt att planera några träningsresor ett tag. Jag har inget malteserkors eller fålla uppställt (behöver grindarna till lammboxar) men mycket bra fösnings- och delningsfår.

Postat av: gail igen

hej mona, tack för ditt inlägg :0)
deppa inte för att hunden inte fungera hemma. det är fåren det är fel på och inte hunden. det blir så när man inte har så många får att träna på, tackorna kan din hund och vet att det händer inte så mycket om vi bara stå still


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback