Besök av Fårhälsovården

Nu är det mycket snö i fårhagen. Även om fåren klarar att pulsa i snön så vallar jag inte just nu, jag orkar inte själv pulsa. Nu nöjer jag mig med att träna i lagården ibland. Jag tänkte ju försöka göra fåren mera tama men det har inte gått så bra. De är inte så rädda att de springer när jag visar mig men försöker jag ta i dem så går de undan. Ewa tror att de blir tama av sig själva när det är dags för lamning och det tror jag stämmer. Jag har sett det på Britts gotlandstackor varje vår tidigare. Men jag fortsätter då och då med träningen i lagården. Jag tycker det är svårare att valla nu, Tassa är som ett riktigt kraftpaket, hon verkar som om hon skulle explodera när som helst. Det har ju inte blivit mycket vallat de senaste veckorna så det är väl det som är orsaken. Hon är ju så underbart lydig annars (hm hm) men nu är det svårare att få henne att lyda.

Jag börjar nästan känna mig lite otålig, snön faller och samtidigt kommer det lite meddelanden om SM i Bråfors, Kelpiemästerskap i Bråfors, Vallvecka i WK-klubben, massor med roliga saker. Då längtar jag efter att få börja valla på allvar. Men kanske det är bra att vila ett tag både för Tassa och mig, jag vet inte.

Nu är det ju fåren. Veckan före jul brunstade tackorna, förhoppningsvis för sista gången denna säsong. Då började Elvis bli dum, han stångade flera av tackorna och var tydligt grinig och irriterad. Jag har ju hoppats att han ska kunna fortsätta gå med tackorna och lammen men då blev jag lite orolig. Det varade dock inte så länge. Jag har läst att baggarna kan reagera så när betäckningen är klar, de är väl trötta då. Och less. Nu verkar han väldigt lugn och samlad. Han har t o m börjat kämpa med tjejerna för att få i sig lite havre (men han stångar dem inte). Han har nog smakat på havren till sist och funnit att det var gott. Nu kanske han kan få lite bättre hull. Det är lite spännande med Elvis tycker jag. Han är lika rädd som tackorna och jag hoppas att han inte börjar stånga folk.

I går hörde jag om en tacka som måste slaktas p g a Listerios. Hon hade väl ätit dåligt ensilage. Jag hade ju tänkt att börja med ensilage snart eftersom jag har ganska dåligt hö. Det är taget sent i somras och det är mycket som tackorna ratar. När jag hör sådant där så undrar jag om det ändå är bättre med dåligt hö och mera kraftfoder istället, svårt att veta. Jag har försökt sätta mig in i hur Listeria fungerar, trodde bl a att det gick att vaccinera mot det men det gör det inte.

Nästa söndag får jag besök av folk från Fårhälsovården, Kalle Hammarberg ska komma hit och kolla mina får och se hur jag ordnat i lagården o s v. Jag valde Stora Paketet just för att få ett veterinärbesök, det ska bli intressant. Och Kalle har jag ju lyssnat på i Skinnskatteberg när vi hade kurs där, jag tyckte han var jättebra. Det var väl SDV som ordnade kursen, jag önskar att det skulle bli något sådant i år också.

Kommentarer
Postat av: Heléne

En hane som är less?!!! Trodde det var ett önsketänkande ;) , ha,ha,ha.
Tråkigt att ni fått så mycket snö att det inte går att vallträna. Själv vallade vi senast i går.
Ha det bra och god fortsättning på 2008//Heléne Tyra och Lexa

Postat av: Ewa J

Det räcker säkert att Tassa får hjälpa dig i ladugården,men var noga med att ha samarbetet.Tea stortrivs att få jobba när det är lite trångt och det tror jag är nyttigt.Praktiskt jobb är grunden till övrig träning. Saknar dig och Tessa på godkända vallhundar 2007.Vill du inte vara med på bild? Ewa o Tea

2008-01-09 @ 20:56:15
Postat av: Mona

Tassa är inte så förtjust i när det är trångt. Men hon har börjat "säga ifrån", alltså göra utfall mot besvärliga tackor. Men hon biter inte, bara hotar.
Jag vill inte vara med på bild men jag har skickat in en bild på Tassa. Men det är nog samma som för Gail,(se Ewa S´s blogg) det finns inte plats för en till. Nej jag tror att han väntar tills det kommer flera så han kan "hänga" dem samtidigt.

2008-01-09 @ 21:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback