Blött i hagen

Vi har inte vallat något i dag, jag orkar inte eftersom jag inte just har sovit något i natt. När jag jobbar sent måste jag bl a dricka kaffe för att orka hålla mig vaken sent och när jag kör hem. Sedan kan jag inte somna när jag kommer hem utan sitter uppe till kl 2 och det dröjer ändå länge innan jag somnar. Dessutom var min panna sönder, den stannade då och då och en kille var här i går och lagade den. Det skulle kosta över 2000:- . Det blir förstås moms på det också. När jag kom hem i natt så hade pannan ändå stannat så jag fick börja böka med den också. Jag tar ju till råstyrka och våld och då går den igång och vågar inte stanna direkt i alla fall.

Sedan det blivit bart i hagen går fåren ut direkt. Tidigare har de stannat under tak och ätit hö. Nu hittar de gröna strån, som tydligen är goda. Jag tycker inte riktigt om att de sticker iväg till en del av hagen där det är väldigt sankt. De kan få Stora Leverflundran, en parasit, om de betar på sanka områden. Det är en snäcka, som är mellanvärd för parasiten och fåren får i sig snäckan eller lämningar efter den, när de betar. Jag hoppas att det inte blir så mycket nu när de bara betar enstaka strån.

Jag var också ute och vände på de stora tallgrenarna, som min hyresvärd kört dit i hagen. Fåren har barkat dem ordentligt på ena sidan men de kan ju inte vända dem själva. Många säger att det är bra både för parasitbekämpning och vitamintillskott med tall och grangrenar. Fr a tycker fåren om dem, de smakar väl gott, jag tror också att det är stimulerande för dem att göra något annat än att bara äta hö.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback