Fårhälsobesök

Idag har vi haft besök av fårhälsoveterinär Kalle Hammarberg. Jag gillar honom, han är lugn och saklig, kunnig, har humor. Fast jag är säker på att även de andra vetarna i Fårhälsovården också är bra. Om jag fortsätter med "Stora Paketet" (vilket jag inte vet, det är svindyrt) så får jag ju ett vet.besök om året. Nu var det speciellt när det var första gången.

En tacka är mager, det hade jag skrivit till honom om innan. Det var den som var krasslig i hagen i somras en period. Hon var trött och låg mycket. Jag frågade om han trodde hon hade parasiter då, förslagsvis Stora Magmasken, och det trodde han. Eftersom hon piggnat till då så menade han att hon kunde ha "avmaskat sig själv". Nu har jag fått förslag på foder och avmaskning. Och stränga order att i fortsättningen ALLTID sätta nyinköpta djur i karantän. Jag vet ju det och kommer att göra det. En tacka hostar och är halvmager och Elvis är ju mager, annars var de i gott hull. Hostan tyckte han inte var något och jag får väl skilja av de magra och göda dem om de inte lägger på sig.

Det var lite knivigt. Jag fick svara på hur jag planerat lamningen, rasthage till tackor och lamm och betet till alla  fåren i  fortsättningen av sommaren. Det var jag inte beredd på. Som tur var så hade jag planerat det ordentligt så det blev också godkänt. Jag har ju annars mina problem med planering...... men inte när det gäller fåren tydligen.
Han hade som tur var ingenting att anmärka på för övrigt, annat än att det borde finnas två utrymningsvägar från ladugården men det är inte mycket att göra åt, det finns bara en.

Tassa hämtade in fåren innan han kom, det går på en minut. Jag har kommit på att jag slarvar ibland när hon hämtar dem, det får jag tänka på. Jag säger bara:"Hämta fåren, höger" men förbereder för dåligt. Det ska jag komma ihåg i fortsättningen. Att hon går ut ordentligt och att fåren har respekt för henne är på gott och ont. I dag var fåren framme hos mig innan Tassa kommit till kl 12. Det känns konstigt att ropa Ligg då. Hon lägger sig inte men hon stannar upp och vänder mot fåren. Då är de nästan inne. Hagen är ju inte så stor så det blir inte så långa hämt.

Nu skulle jag ju önska att det blev fler så här fina dagar som i dag men det kanske man inte kan räkna med. Men åtminstone tisdag då ska jag till Peter och träna och onsdag, då ska jag åka till Falkenberg, och bada i havet och sola lite. Nej vars, det är nog för kallt. Det blir att sitta på tåget och på ett möte så egentligen kan det kvitta vilket väder det är. Men nu för tiden går ju inte tågen när det är dåligt väder, det gjorde de förr. Egentligen är det väl bättre för naturen om det är ganska kallt och mycket snö men för mig är dagens väder bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback